Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Bilister retar sig på Jacobs EU-moped

+
Läs senare
/
  • Jacob Gustafsson älskar sin fyrhjuling. Den är registrerad som EU-moped och ska därför köras på vägen bland         övrig trafik. Den får inte köras på cykelbana. Jacob har Aspbergers syndrom, men är en glad kille som älskar att åka omkring med sin fyrhjuliga EU-moped. Men han blir ledsen när andra trafikanter försöker tvinga honom att försvinna från vägen. Foto: ANNAKARIN BJÖRNSTRÖM

GÄVLE 16-årige Jacob Gustafsson älskar sin alldeles speciella EU-moped. Den ser ut som en terrängskoter, i folkmun en fyrhjuling. Många blir upprörda när de ser Jacob och hans fordon på vägarna. Många tutar ogillande, vissa pekar finger.

Jacob har till och med blivit utsatt för prejningsförsök. Det hände för ungefär en vecka sedan när han körde på riksväg 76 nära Furuvik.
- En kille i en svart BMW körde upp vid sidan av mig och sen började han styra mot mig för att få mig av vägen, berättar Jacob.

Hans föräldrar är ledsna över många trafikanters reaktioner. De har köpt den fyrhjuliga mopeden åt sonen därför att han lider av funktionshinder.
- Jacob har Aspbergers syndrom. Det innebär att han har vissa motoriska problem. När vi fick höra talas om att det finns fyrhjuliga EU-mopeder valde vi att köpa en sådan. Vi tyckte vi att det ett bra val för att han ska kunna ta sig fram på egen hand. Tidigare har han cyklat väldigt mycket, säger mamma Annika.
Nu har familjen Gustafsson förstått att deras mopedval åt sonen väcker ilska hos många som tror sig veta att Jacobs fyrhjuling inte hör hemma på vägarna. Det gäller även poliser som stoppat honom vid ett par tillfällen.
- Visst, vi kan förstå att många blir förvirrade och tror att Jacob kör omkring på vägarna med ett terrängfordon, säger pappa Kalle.

Svenska myndigheter kan inget göra åt fordon som typgodkänns som moped i något annat EU-land.
- Olika länder har olika tolkningar om mopeddirektiven. I främst Spanien, Italien och Portugal tycker man att fyrhjulingar är lämpliga som mopeder på dåliga grusvägar med branta stigningar. Det säger Åke Sundberg på Vägverkets fordonsavdelning i Borlänge.
Han säger också att man på Vägverket inte anser denna typ av mopeder som speciellt lämpliga för färd på väg.
Vägverket, polisen, försäkringsbolag och andra intressenter tittar över mopedreglerna eftersom de allt populärare mopedskotrarna skapar problem i trafiken. En tanke är att alla mopeder ska registreras och att skyltarna ska ha olika färg beroende på klass.

Jacob Gustafsson tog förarbevis för EU-moped i trafikskola. För tre veckor sedan klarade han provet och kunde äntligen ge sig ut på maskinen som stod och väntade i garaget i Bomhus.
Sedan dess har Jacob hunnit med många mil. Fem mil om dagen är inte ovanligt.
- Jag kör varje dag till och från Polhemsskolan, berättar Jacob. Där går han fjärde året i individuella programmet.
Jacob Gustafssons fyrhjuling går betydligt långsammare än de flesta tvåhjuliga mopparna. Den går bara 35 km/tim på plan mark.
Den låga toppfarten har vid ett tillfälle vållat honom obehag. Det var när han åkte på den långsträckta 50-begränsade genomfarten i Skutskär.
En lång kö bildades efter Jacob. Flera tutade, blinkade med helljuset och gjorde gester när de till sist tog sig förbi.
Annika Gustafsson berättar att en av sonens problem är att han kan reagera på en provokation med att peka finger utan att reflektera över följderna.
Ett exempel är när han gick ut på ett övergångsställe med sin cykel snävt framför en bil.
När bilföraren tutade irriterat svarade Jacob med att peka finger.

I bilen satt två poliser som hoppade ut och sprang ifatt Jacob. De frågade honom om han hade damp. Efter ett samtal med föräldrarna ordnade det upp sig
Jacob Gustafsson tänker fortsätta att använda sin fyrhjuling även när det blir vinter.
Efter den här artikeln hoppas han att fler ska inse att han faktiskt har rätt att köra på vägar och gator med sin moped.

OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons