Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brist på snöröjare i vinter

GÄVLEObekväma arbetstider, ständig jour och brist på uppskattning.Det är några av faktorerna som gör att allt färre vill jobba med snöröjning.

Annons
Gävle kommun har redan nu problem med nyrekryteringen och befarar att bristen på snöröjare blir ännu större framöver.
- Många snöröjare börjar närma sig pensionsåldern och det är svårt att hitta yngre företagare som vill ställa upp på villkoren, säger Leif Liljeberg, ansvarig för vägunderhållet i Gävle kommun.
Gävle kommun tar hjälp av omkring 45 entreprenörer som plogar gatorna under vinterhalvåret. I regel sluts avtal på tre år med förlängning på två år. Inför den här säsongen har några nya upphandlingar gjorts och då upptäckte kommunen att intresset bland egenföretagarna svalnat.
- Vi skulle ha snöröjare till fyra områden. Till ett område fick vi ingen intressent alls, säger Leif Liljeberg.

Ständig jour
Anledningen till att så få lockas av yrket som plogare är bland annat arbetstiderna, tror han.
Snöröjarna som skriver på kontrakt med kommunen måste finnas till hands från mitten av oktober fram till sista april - dygnet runt.
- Tar de uppdraget har de jour hela vintern i princip. Dessutom är det nästan alltid obekväma arbetstider, säger Leif Liljeberg.
För det gäller att gatorna är snöfria när gävleborna ska åka till jobbet. Annars möts plogbilsförarna av sura miner, trots att de kanske varit uppe sen klockan tre och kört i timmar utan någon paus.
- Jobbet snöröjarna gör får sällan uppskattning från allmänheten, säger Leif Liljeberg.
Bristen på fordon i år har gått att lösa med hjälp av lite pusslande. Bland annat har några entreprenörer tagit ett större område än normalt för att täcka upp luckor.
- Men ju mer vi tvingas tråckla på grund av för få fordon desto längre tid tar snöröjningen, säger Leif Liljeberg.

Osäker timpenning
Egenföretagare Tommy Nilsson, 60 år, har plogat snö på Gävles gator i nära 40 år. Han kan förstå att många i branschen väljer bort snöröjning som inkomstkälla om de kan.
- Det är väl ingen som vill gå upp mitt natten och köra 15-20 timmar i sträck, säger han.
En annan orsak kan vara den ekonomiska osäkerheten som jobbet innebär. Kommer det ingen snö uteblir timpenningen.
- Det finns inte så många unga som vill starta egen firma. Maskinkostnaderna är så dyra och det finns färre jobb att ta på sommaren, säger han.
Tommy Nilsson tänker själv lägga av efter den här säsongen.
- Jag hade egentligen tänkt sluta i höst men jag kör den här vintern också, säger han.

ANNA HÖGLUND
Annons
Annons
Annons