Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Brottslighet på öppen gata

+
Läs senare
/
  • Arkivfoto: OLLE HILDINGSON Okänt antal. Ingen vet exakt hur många som kör svarttaxi i Gävle. Men Gefle Dagblad hade i vart fall inga problem att få tag på en ledig bil.

Enligt taxibolagen i Gävle finns det 50 svarttaxibilar som jobbar regelbundet i staden.
Polisen har inte gjort några egna mätningar men håller med om att den brottsliga verksamheten är ett problem.
För att få reda på mer begav sig Gefle Dagblad ut i sommarnatten och tog en åktur med både "vita" och "svarta" taxibilar.

GD har granskat svarttaxiverksamheten i Gävle. Polisen ser allvarligt på det som händer men har svårt att ingripa.

23.50, Nygatan, Brända bocken.
Vi behöver inte ens signalera med handen för att få napp.
Kvällens första svarttaxi stannar till bredvid oss. Mannen vevar ner rutan på passagerardörren och frågar vart vi vill åka.
- Bomhus.
- 100 kronor, säger han rappt.
- 90 kronor.
Vi förhandlar en kort stund. Eftersom ingen ger med sig ruskar föraren på huvudet och kör vidare, på jakt efter en mer medgörlig kund.

Enligt taxibolagen Stor & Liten och Gävle taxi finns det 50 svarttaxibilar som jobbar regelbundet i Gävle. För att få bukt med problemet har taxibolagen vänt sig till kommunen med förslaget att Nygatan och Ruddammsgatan ska stängas av nattetid.
Polisen har inte gjort några egna mätningar av aktiva svarttaxibilar i Gävle.
Näpochefen Stefan Hall säger att han tagit del av taxibolagens siffror men att det är svårt att uppskatta antalet.
- Att det finns 50 svarttaxis är taxibolagens subjektiva uppfattning, säger han.

Längs Nygatan ligger Stortorget, restaurangen Brända Bocken och krogen Goya. Där finns gott om potentiella kunder för svarttaxibilar.
- När jag går hem om kvällarna ser jag ofta folk som tar en svarttaxi, berättar servitören Bruno Johansson som jobbar på Brända Bocken.
- Det är främst två röda bilar som kör här, de återkommer varje helg, säger en vakt utanför krogen Goya.

Enligt taxibolagen är svarttaxiverksamheten som störst på Ruddammsgatan utanför nattklubben CH och framförallt utanför krogen Bilagan på Hattmakargatan.
- Där kan våra bilar knappt ta sig fram för alla svarttaxibilar, säger Magnus Carlsson, vd Stor & Liten.

01.00, Hattmakargatan, Bilagan.
Utanför Bilagans entré står fem bilar parkerade längs med och på trottoaren. Med jämna mellanrum vinglar Bilagans gäster ut, tar sikte på en bil, pratar hastigt med chauffören, hoppar in och försvinner sen i natten.
Vi gör en snabb priskoll och konstaterar att priset ligger på ungefär samma nivå hos svarttaxibilarna. 90 kronor till Sätra, 100 kronor till Bomhus, 100 kronor till Andersberg men det slutliga priset beror förstås på de förhandlingsegenskaper man besitter.
Farshad Panahi jobbar som vakt på Bilagan. Han berättar att det står mellan fem och tio bilar utanför Bilagan, varje helg.
- Kan inte polisen göra någonting åt de här idioterna, vädjar han.
- Men det kan nog bli svårt att bevisa något för de verkar mest hämta folk som de känner, funderar Farshad Panahi.

- Vi ser givetvis allvarligt på svarttaxiverksamheten. Det är ekonomisk brottslighet men den är inte mer prioriterad än någon annan verksamhet, säger Näpochefen Stefan Hall.
Han säger att det är mycket svårt att ingripa mot svarttaxichaufförerna.
- I grunden bygger det på medverkan från passageraren som måste berätta för oss att de gjort upp om ett pris och att hon eller han sen betalat för resan.
- Har vi den ingången kan vi kontrollera chaufförens bokföring och konton och se om det förekommer ekonomisk brottslighet. Annars är det nästan omöjligt, förklarar Stefan Hall.

För att få reda på hur svarttaxiverksamheten fungerar bestämmer vi oss för att åka med någon av svarttaxibilarna utanför Bilagan. Det tar fem minuter, sen åker en bil fram till oss. Mannen i bilen frågar vart vi vill åka och vi svarar hamburgerrestaurangen Max.
- Till Max, 50 kronor!
- Nej, 40 kronor.
Mannen tittar trött på oss och säger sen åt oss att hoppa in. Bilen är i ett ganska risigt skick.
Enligt föraren har han ungefär tio till tolv kollegor som kör regelbundet och konkurrensen är ganska hård. Han berättar att vi är kvällens första kunder och troligtvis även de sista.
- Jag känner mig lite sjuk så jag ska nog hem och lägga mig efter det här.
På frågan hur mycket han vanligtvis tjänar på en kväll hävdar han att det inte rör sig om några stora pengar.
- Men det är ändå helt klart värt att göra, säger han samtidigt som han svänger in på Max parkering.

Magnus Carlsson på Stor och Liten hänvisar till enkel mattematik.
- Säg att de gör 15 körningar på en kväll och tar 100 kronor för varje. Det är 1 500 kronor rätt ner i egen ficka.
- Vi betalar skatt och arbetsgivaravgifter. Jag är efter mina chaufförer som en hök för att allt ska gå rätt till och så får svarttaxibilarna hålla på helt obehindrat.
Magnus Carlsson höjer ett varningens finger till de som åker svarttaxi.
- Det handlar om säkerhet. Jag förstår inte hur en ensam tjej kan hoppa in i en bil med två helt okända män i fram, suckar han.

02.00, Ruddammsgatan, CH.
CH har precis stängt och gatan utanför svämmar över med folk. Polisen står och spanar efter en man som är misstänkt för misshandel.
Runt hörnet, bakom ryggen på polisen, står fem svarttaxis och köpslår om priset med överförfriskade krogbesökare.
Vi går fram och prutar ner priset, från 100 kronor till 90 kronor, till adressen i Bomhus.
Mannen som kör oss är i 40-årsåldern. Han talar tyst och lågmält och svarar inte gärna på frågor. Han tycker inte att det är riskfyllt att köra svarttaxi ensam.
- Folk brukar vara snälla mot mig.
Lokalsinnet verkar vara sådär så vi får guida honom för att komma dit vi vill. Mannen hävdar att han på en riktigt bra kväll kan göra 20 körningar.
Han släpper av oss och kör snabbt tillbaka in mot staden.

02.40, Bomhus, Savgatan.
Efter en stund kommer den "vita" taxin som vi beställt.
Chauffören, som vill vara anonym, säger att han funderar på att börja bojkotta Bilagan.
- Det är likadant på torget och utanför Nivå. Det är fan ingen idé. Det spelar ingen roll hur fort jag kommer dit. På platser där det är mycket folk kliver kunderna alltid in i en svarttaxi.
Chauffören har kört taxi i snart två år och har på den tiden lärt sig känna igen svarttaxibilarna.
- Jag vet fyra, fem bilar som jobbar åtminstone lika mycket som mig.
- Jag är ganska ensam om att inte vara riktigt förbannad på dem men det beror på att jag inte äger bilen själv. Hade jag gjort hade läget varit ett annat.
Chauffören säger att han förstår att folk åker svarttaxi för att det är billigare.
- Det är klart, det är dyrare att åka med oss men för mig handlar det om ideologi. När du åker svart betalar du inte skatt och dessutom tar du en jävla risk.

02.52,
Ruddammsgatan, CH.
När vi kommer tillbaka är kroggästerna och svarttaxibilarna borta.
Ruddammsgatan ligger öde i väntan nästa krogkväll.
DANIEL SIKSJÖ
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons