Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Dålig information till turister

+
Läs senare
/
  • Foto: LARS WIGERT Turist. Lars Sjunnesson letade plats och telefonnummer till turistbyrån i Gävle. Någon karta kunde han inte få med sig. De var slut.

GÄVLE
Vill Gävle att turisterna ska komma hit? Turiststaden Gävle har högsäsong på sommaren men på informationstavlorna vid vägarna saknas kartor och affischerna är gamla. I veckan fräschas informationsskyltarna upp.

För att se hur turisterna har det valde vi att åka till infarterna till Gävle. På riks-80 vajade flaggor på lyktstolpar och i rondellen fanns grönskande plantering. Vid informationstavlan mötte vi Lars Sjunnesson från Laholm. Med sin husbil hade han och hans fru tagit sig ner längs norrlandskusten och ville nu in i Gävle.
- Jag vill hitta information om sevärdheter, vart man kan åka i Gävle och vad man ska se, sa Lars Sjunnesson.

Kartorna slut
Informationstavlan har en stor karta över staden och bredvid finns en förteckning över företag, restauranger och hotell. I en låda finns plats för lösa kartor, men de var slut.
- Överallt saknas kartor. Bryr de sig inte om att fylla på? frågade sig Lars Sjunnesson. Första kontakten med staden är här, då ska jag få reda på var jag kan få reda på mer.
Ett sätt som han föreslog var att turistbyrån skulle stå inprickad på den stora kartan. Ett annat tips var att informationsplatsen kunde haft en direkttelefon till turistbyrån, vilket han hade sett på ett ställe längre norrut.

Ska fräschas upp
Vi åkte vidare ut på E4:an och testade södra infarten. Här möttes vi av samma informationstavla. Också här var kartorna slut.
Anders Svensson på Gävle&Co säger att de brukar fylla på med kartor flera gånger i veckan. Ändå var det tomt överallt denna dag.
- Vi kommer inom en vecka att göra om informationsplatserna. De ska fräschas upp och nya företag får köpa in sig på annonsplatserna, säger Anders Svensson.
På Gävle Bro märktes att uppfräschning behövs. Samma informationstavla, men här fanns också affischer om fjolårets sommarevenemang. Först när vi gick in på Gävle Bro upptäckte vi något som kunde attrahera turister. Här fanns aktuella broschyrer och foldrar med lockande bilder och budskap.
- Vi tror inte att vi så lätt kan fånga in bilturisterna. De har ofta ett bestämt mål. Vi har i stället valt att göra broschyrer och en tidning som skickats ut till hushåll i grannkommunerna, säger Anders Svensson.
På Gävle Bro var reklamskyltarna för företagen tydligare än reklamen för Gävle. Likadant var det på skylten vid E4:an som hade talat om att Gävle Bro var nära. Enligt Anders Svensson beror det på att kommunen har lika svårt att få tillstånd för skyltning som företagen har.
Norra infarten var inte mycket bättre.
Rastplatsen vid Skarvberget hade bord och soptunna, men inte något som talade om för turisten att den var nära Gävle.

Ingen välkommen-skylt
Strax därefter kom en "Välkommen till Gävle"-skylt som gjorde reklam för två evenemang i staden i år, och ett nästa år. Efter den skylten fanns inget mer än en kontrollplats och Vägverkets hänvisningsskyltar. Först vid Gävle Bro var det tydligt att vi var vid Gävle, men då hade vi redan åkt förbi.
Ett vädersträck återstod nu på vår rundtur. De båtburna turisterna gällde det då. Vid gästhamnen i Gavleån fanns ingen välkommen-skylt eller karta. Men här är inte heller trafiken lika tät som på E4:an.
Nils Paulsson
026-15 96 63
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons