Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrare utan bilbälte

GÄVLEFrån och med i dag, den 1 november, blir det dubbelt så dyrt att ertappas i bil utan att ha bältet påtaget. Ordningsboten som polisen skriver ut ökas till 600 kronor. 300 kronor har varit oförändrat under 28 år.

Annons
Förslaget väcktes av Vägverket som hade önskat högre bötesbelopp än det riksåklagaren slutligen fastställde. Tanken är inte att plocka in mer pengar till statskassan utan att få fler att sluta slarva med bilbältet.
Trots att en majoritet av alla i bil faktiskt använder bältet för det allra mesta, siffran brukar anges till minst 80 procent, skulle hundraprocentig bältesanvändning spara kanske hundra människoliv varje år. Plus mängder av lidande, åtskilliga bälteslösa skadas för livet. Alldeles i onödan.
Bältesanvändningen varierar kraftigt från län till län. Det visar räkningar som NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, gjort.
Högsta bältesanvändningen, 93 procent, fann man i kommunerna i Västergötland. Sämst var bilister och passagerare i Västernorrland där bara 66-procentig bältesanvändning uppmätts. Det betyder att en av tre som åker bil längst i norr struntar i bältet.

Runt 70 procent
Vi gävleborgare har heller ingen anledning att slå oss för bröstet i det här avseendet. Snittet blev runt 70 procents bältesanvändning.
Dock ska konstateras att räkningar den här gången bara gjorts i två av länets kommuner, Hudiksvall och Söderhamn. Sämst ställt var det i Hudiksvall med bara 60 procents bältesanvändning.
Känns litet snopet att vare sig Gävle eller någon av övriga gästrikekommuner finns med.
Män och kvinnor redovisas separat och generellt är det så att männen oftare än kvinnorna låter bältet hänga oanvänt. I Hudiksvall hade bara 43 procent av de manliga förarna och passagerarna bilbälte medan kvinnornas andel var 69 procent när de satt på förarplats. 74 av de kvinnor som var passagerare använde bältet.
- Bälten är den enskilt viktigaste säkerhetsdetaljen i en bil och resultatet i vår mätning är nedslående. Vi har koncentrerat oss på tätorterna eftersom vi är sämre på att använda bältet där, jämfört med ute på landsvägarna. Folk tycks inte förstå att bältets skyddande effekter är betydande även i låga farter. Det säger Olle Asp, NTF:s chefskonsulent i Gävleborg.

OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons
Annons
Annons