Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

En livräddare för utsatta vägarbetare

/
  • Foto: NICK BLACKMON Fortkörarvarnare. Radar läser av fordonens hastighet.  Är den högre än den inställda maxfarten sätter larmet igång.

GÄVLEFackföreningen Seko kräver att vägarbeten utrustas med en varnare som tjuter och blinkar när en bil kommer med hög fart.

Fortkörarvarnaren ska ge vägarbetarna chans att hinna undan så att dödsolyckor som den i Kungens kurva i september inte ska hända igen.
- Vi förutsätter och hoppas att företagen centralt prioriterar och lyfter fram det här, säger Stig Edvinsson, ombudsman på Seko väg och ban Gävle/Dala.
Han hade kallat till presskonferens på onsdagsförmiddagen för att visa hur fortkörarvarnaren, som finns i ett exemplar än så länge, fungerar. Med ett vred ställer man in den hastighet mellan 30 och 90 kilometer i timmen där man vill att radarn ska börja väsnas.

För vansinneskörningar
Arne Kvick, vice ordförande i Seko Edsbyn, säger att den måste sättas på en rejält högre hastighet än högsta tilllåtna, annars tjuter den hela tiden.
- Den är för vansinneskörningar, inte för normala hastighetsöverträdelser utan när man kör extremt fort.
Ett exempel är de som kör drog- eller alkoholpåverkade.
Vägarbetare har en farlig arbetsplats och deras fackförbund Seko har tillsammans med Vägverket och de stora entreprenörerna tittat på säkerheten. Förra sommaren användes radarn tillsammans med en kamera i ett försök, där bilister som kört för fort förbi vägarbetet fick ett brev hem. Justitiekanslern, JK, förbjöd dock kameraövervakningen med hänvisning till den personliga integriteten. Enligt Seko sjönk medelhastigheten rejält förbi de övervakade sträckorna.
Nu vill facket att fortkörarvarnaren ska finnas på vägjobben. Den kostar mellan 70 000 och 80 000 kronor.
- Det är ett krav från Seko att gå från ord till handling, säger Stig Edvinsson.
Han säger att lokala och regionala chefer hos entreprenörerna är positiva och att man nu vänder sig till centrala chefer. Han får ibland höra att det inte är något krav.
- Men ska det vara så att de stora företagen som Peab och Skanska och Vägverket produktion ska sitta med armarna i kors och vänta på en lag? säger Stig Edvinsson.

ANNA BAGGE
026-15 96 47
anna.bagge@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons