Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

EU-moppen kopplar greppet

/
  • Foto: FRANK JULIN EU-moppe-test. Efter GD:s test av EU-moppen konstateras att den verkligen är enkel att köra. Ingen koppling och inga växlar att hålla reda på, bara att tuta och köra.

GÄVLE
De "vanliga" moppen är snart ett minne blott.

Annons
Efter årsskiftet får moppesugna hålla tillgodo med EU-mopederna.
Numer syns de överallt, EU-mopederna. De har funnits i handeln under en längre tid men det är först nu som försäljningen tagit fart.
- Intresset för dem har ökat mycket de senaste två åren, säger Håkan Lingvall, försäljare på Lingvalls motor.
Mycket av EU-moppens popularitet beror på att den är väldigt enkel att köra. De flesta EU-mopparna är automatväxlade vilket gör att det i stort sett bara är att gasa och bromsa när man kör dem. Efter att ha kört den kan GD bara hålla med.

Köparna varierar
Håkan Lingvall berättar att EU-moppen lett till att köparna varierar mer än tidigare.
- De vanliga mopparnas cross-modell lockade bara unga grabbar. Med EU-moppen är det en helt annan sak. Den köps av nästan lika många tjejer och den köps även av äldre människor, säger Håkan Lingvall.
Det som skiljer EU-moppen från sin föregångare är farten och körkortet.
Med en EU-moppe kan du susa fram i 45 kilometer i timmen. På en vanlig moppe kunde du bara puttra fram i 30 kilometer i timmen.
Men med högre fart tillkommer också mer ansvar.

Moppekörkort
Därför måste du ta ett EU-moppekörkort för att få köra den.
- I år har vi utbildat ungefär 30 elever men det kommer nog bli fler nästa år, säger Johan Sjösten på Ansan's trafikskola.
För att få ett EU-moppe körkort måste man genomgå tre teorilektioner, en körlektion och klara ett prov.
På teorin får man lära om landsvägs- och stadstrafik och man får dessutom lära sig hur EU-mopeden fungerar.

Balanskörning
På körlektionen får man bland annat öva sig i balanskörning och att bromsa.
Efter det gör man ett skriftligt prov på sin trafikskola och sen är saken biff, om man klarat provet vill säga. Provet har 30 frågor och för att klara sig får max sex svar vara fel.
Tom Sundlöf är femton år och tog sitt EU-moppekörkort för två veckor sedan.
- Det var inte så svårt, jag hade bara tre fel. Förutom att jag får köra EU-moppe nu så har jag fått träning inför bilkörkortet, säger Tom Sundlöf.

"Farten"
Det är ingen tvekan om varför han ville ha en EU-moppe.
- Farten. De går ju snabbare än vanliga moppar. Sen är det skönt att slippa trampa fram med en cykel så fort man ska någonstans.
Men bara för att EU-moppen är den enda variant som kommer att säljas framöver innebär det inte att de vanliga mopederna kommer att försvinna.
- För dem som inte orkar ta ett EU-moppekörkort är det ju enklare att köpa en begagnad vanlig moped, säger Håkan Lingvall på Lingvalls motor.


DANIEL SIKSJÖ
026-159612
daniel.siksjo_gd.se
Annons
Annons
Annons