Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Familjen som vill ge miljön en chans

/

Familjen Bonnevier cyklar och går redan till jobb och skola.
Med släkt i Slovenien kan ett miljövänligare hemmaliv på andra sätt kompensera för flygresorna. Detta är första steget på den miljöresa familjen ska göra i en serie reportage.

Annons

Anna Bagge är miljöreporter på GD. Detta är den första av flera artiklar i satsningen #Miljösmart där vi fördjupar oss i miljöfrågor och undersöker hur vanliga människor gör för att leva ekomedvetet. Du kan följa serien på webben genom hashtaggen #Miljösmart.

Läs även: Nu ska Gävles förskolor bli giftfria

Hur man blir lite miljösnällare – och miljösmartare – i vardagen är en fråga många ställer sig. GD ska under några träffar prata om hur det kan gå till med David och Ursa Bonnevier och deras barn, Jakob, som fyller 10 år i november, Benjamin, snart åtta, Filip, 4,5 år, och Max, ett år.

Resor är temat första gången vi ses och med är också Bodil Dürebrandt, hållbarhetsutvecklare på Gävle kommun.

Ursa och David Bonnevier cyklar redan till jobbet året runt av praktiska skäl visar det sig.

– Det är snabbt och smidigt och skönt att få frisk luft, säger hon.

Och så slipper de parkeringsavgifter och bekymmer att hitta plats vid sjukhuset och Slottstorget där de jobbar.

Bodil Dürebrandt berömmer och konstaterar att för att vara med i kommunens vintercykelsatsning räcker det med att cykla till arbetet tre dagar i veckan. Hon räknar ut att de sparar 16 kilo koldioxid i veckan när de jobbar.

Läs också: Järboborna kämpar för en cykelväg

På jobbet är det också mest miljösmart resande som gäller för båda. Region Gävleborg ska prioritera kollektivtrafik och resfria möten. Den hälsocentral som David är med och driver har valt tjänstecykel och taxi för hembesöken, men inte heller det ett beslut av miljöhänsyn.

– Det är dyrt att ha bil och vi kan åka väldigt mycket taxi för de pengarna.

Väl hemma igen sätter de sig sedan däremot bakom ratten på vardagarna för att skjutsa barnen till Kulturskolan och andra aktiviteter.

– Det är svårt att få med sig cello och tre barn på cykel, konstaterar David Bonnevier.

Ibland samåker Jakob med en spelkompis och när barnen blir större kan de cykla med cellon på ryggen.

Jakob hann bara prata en kort stund innan han skulle i väg för att vara med på inmarschen på Gif-matchen. Men han hann berätta att han tycker att familjen åker för mycket bil och borde åka mer kollektivt i stället.

– Att ta tåget till Stockholm i stället för bilen, var hans förslag för resorna till farmor i Sigtuna.

Det ser dock inte David som aktuellt rent praktiskt med all packning och barnvagn.

Bodil Dürebrandt undrar vad de har för bil.

– Vi har en VW, säger Ursa Bonnevier och skrattar med tanke på uppmärksamheten kring fusket med kväveoxidutsläppen.

Den får dock godkänt av Bodil Dürebrandt. Den är inte större än en fyrbarnsfamilj behöver, dieseldriven och klassad som miljöbil. Också det en följd av praktiska beslut, inte miljöhänsyn konstaterar David och Ursa.

Ska de handla litegrann tar de cykeln till Konsum, storhandlar gör de med bilen. Medan vi pratar knackar det på ytterdörren, det är Ica som kommer med familjens första nätbeställda storhandling. Det är miljövänligare än att åka själv säger Bodil Dürebrandt.

Men Ursa tycker att det vore miljösmartare med ett återanvändningssystem för papperspåsarna olika former av matleveranser kommer i.

Cyklandet, miljöbilen och jobbresandet ligger i den ena vägskålen, i den andra flygresorna till släkten i Slovenien några gånger om året. De betalar ingen klimatkompensation för dem eftersom de är osäkra på vilken nytta det faktiskt gör.

– Det är inte helt självklart med klimatkompensation, säger Bodil Dürebrandt och berättar att kommunen därför börjat med en egen, intern, version.

Förvaltningar och bolag får betala en avgift för resor med flyg och bil, pengar som ska gå till insatser som underlättar hållbart resande och resfria möten.

Läs mer: Så klimatkompenserar Gävle kommun internt

Hon föreslår att familjen kanske kan skapa en egen variant av det för att kompensera för flygresorna.

– En intern klimatkompensering för att göra er tioåring nöjd?

Jakob har gått, men de övriga funderar på kortare duschar eller mer vegetarisk mat som förslag.

Vistelserna i Slovenien har gjort det tydligt vilken betydelse politiska beslut och infrastruktur har för resandet och miljön. Där är till exempel cykelbanor sällsynt och kollektivtrafiken inte lika utbyggd som i Sverige.

– Bilen är det självklara valet, säger Ursa.

Läs mer om miljö: Boende har fått nog – kräver att kommunen gör något åt industriområdets buller och damm

Annons
Annons