Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Farligare att cykla än att åka buss

+
Läs senare

GÄVLEBussbranschen har haft kongress med temat trafiksäkerhet. Ämnet var klart redan före det senaste årets svåra bussolyckor. Förra året dog 29 personer i olyckor med bussar inblandade. Bussen är ändå det klart säkraste sättet att färdas på väg.

- Det är till exempel 58 gånger farligare att åka bil och 200 gånger farligare att cykla jämfört med att ta bussen, säger Lars Sandberg. Jämförelsen grundas på olyckor per personkilometer.

Undersökning
Sandberg har varit projektledare i en undersökning om bussar och trafiksäkerhet utfört av nätverket Buss & samhälle i samarbete med Bussbranschens riksförbund.
Det är väldigt sällan någon skadas svårt eller dödas inne i en buss. De flesta som drabbas befinner sig utanför bussen. Ofta drabbas personer som ska kliva på eller just har klivit av bussen. Olyckorna med svåra skador på busspassagerare domineras av kollisioner med andra tunga fordon eller singelolyckor i halt väglag.

Skolskjutsar
Samtidigt som Lars Sandberg berömmer säkerheten i bussar noterar han att den är skral i skolskjutsar och högbyggda bussar.
Jan-Erik Kjellberg är förbundsdirektör i bussbranschens riksförbund. Han menar att det ibland i media kan verka som att det är farligt att åka buss när det i själva verket är säkraste färdsättet på väg.
- Det vore bra för trafiksäkerheten om fler åkte kollektivt, speciellt inför storhelgerna, säger han.
Bussbranschen har gjort mycket på trafiksäkerhetsområdet de senaste fem-sex åren men det finns fortfarande tre problemområden. Det gäller brand, bromsar och bälten.
Om bränderna sa han att förbundet pressat på om den brandkontroll som började hos bilprovningen i slutet av förra året.
- Det blev oerhört många underkännanden i början och ännu underkänns många bussar. Det är dock ofta fråga om mindre saker som felplacerade släckare och skyltar som inte finns, hävdar han.
Fortfarande underkänns bromsarna på var fjärde tung buss hos bilprovningen trots en extra bromskontroll mellan besiktningarna. Kjellberg säger så här:
- En buss har som regel tre olika bromssystem. Många säger att de mekaniska bromsarna används för litet och att de därmed rostar.

Framförhållning
Det finns ett talesätt som säger att den bussförare som tvingas använda fotbromsen fem gånger på en resa från Norrland till Stockholm inte är en bra förare. Det handlar om framförhållning och mjukt körsätt.
Enligt Kjellberg har bussbranschen i flera år sökt påverka kommunförbundet och andra att kräva bälten i alla skolskjutsar.
- Först nu verkar vi börja få gehör. Vi ser barnen som värdetransporter som borde få åka i de allra bästa bussarna, säger han.
Svenska bussbranschens riksförbund har drygt 500 medlemsföretag med 11 000 bussar och 26 000 anställda.
OLLE HILDINGSON
026- 15 96 38
olle.hildingson_gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons