Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Fartyg på grund tog in vatten

/
  • Foto: LASSE HALVARSSON Pumpar. I de hårda sjöarna krävdes helikopter för att fira ned extra pumpar till Biancas däck.

GÄVLE
Finska fartyget Bianca gick hårt på grund i Gävlebukten under natten till måndagen.

Snart tog skeppet, med sex män i besättningen, in så mycket vatten att man inte hann pumpa läns.
- Hon låg och skavde och högg mot botten. Det blir enorma krafter, säger Per-Erik Färnstrand, Sjöfartsverkets chef för Bottenhavets sjöfartsområde och stationerad på lotsstationen i Bönan.
Sent på eftermiddagen startade en kabelbrand i maskinrummet, där diesel som flöt på vattnet kunde börja brinna.
- Det kunde ha blivit farligt, säger Håkan Åkerblom, räddningstjänstens insatsledare på plats.

Lastad med flis
Bianca var på väg från Mariehamn lastad med 1400 ton flis när hon 04.05 gick på grund vid Själsstenarna väster om Eggegrund. Farten uppskattades till knappa tio knop och kaptenen hann antagligen inte börja sakta in.
Omedelbart agerade man vid centralen i lotsstationen och sände en On Scene Coordinator, OSC, ombord på Bianca. För att överhuvudtaget få ombord OSC:n - vinden var hård med grov sjö när Bianca grundstötte - tvingades man använda en mindre djupgående båt.
Sjöarna gjorde att skrovet rörde sig och skavde mot botten där hon satt fastkilad. Strax för om maskinrummet forsade vatten in i fartyget fortare än man hann pumpa ut. En förlig bränsletank sprang läck och en mindre mängd lättflyktig diesel läckte ut i havet men utsläppet var inte så stort att det behövde saneras.

Pumpar flögs in
Det var nu högsta prioritet att få flera pumpar på plats på Bianca, som fortsatte att ta in vatten.
Helikoptrar från sjöräddningen i Sundsvall, Gävle och Sandviken sänktes ned.
- Det var den sista pumpen som fick det att vända så att vattnet börja sjunka, säger Håkan Åkerblom, brandkårens insatsledare.
Vid tolvtiden hade Bianca sin första smula tur sedan hon gick på grund.
När kaptenen gjorde bakvattenprover reste sig förskeppet en aning. Kaptenen prövade en ny taktik - hög fart framåt - och lyckades köra av grundet strax före lunchtid.

Bogserades i land
Bianca kunde inte fortsätta för egen maskin och fick hjälp av bogserbåten Järven att ankra vid Karskär, där lossningen skulle påbörjas.
Vad som orsakade att Bianca kom långt ur sin kurs var oklart. På väg in i Gävlebukten ska båtarna i höjd med Eggegrund gira mot fyrarna på Limön.
- Han har kommit snett - det är det ingen tvekan om, konstaterade Per-Erik Färnstrand.
Sikten var nedsatt på grund av snöglopp och två meter höga vågor.
Vid punkten för den nödvändiga giren har Bianca fortsatt rakt fram med god fart. Ingen lots fanns ombord eftersom fartygen inte är "lotspliktigt"- Bianca är 77 meter lång medan bara fartyg som är över 90 meter måste ta ombord en lots när de ska genom Gävlebukten.
Ägare till Bianca är Lillgaards rederier med säte i Mariehamn. VD:n Anders Nordlund fick information om grundstötningen kort efteråt men vill inte kommentera en möjlig orsak.
När Bianca låg vid kaj i Karskär larmades räddningstjänsten till en kabelbrand i maskinrummet. Där fanns det gott om utläckt diesel som i värsta fall kunde ha börjat brinna.

MATS HEDSTRÖM
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons