Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Film ska tas på allvar i skolan

+
Läs senare
/
  • Foto: Emma Ederyd Lärare lär. Ett 30-tal lärare samlades för att lära sig om hur man kan använda film som undervisnings- och diskussionsmaterial i skolan.

GÄVLE
Film och litteratur ska ingå i undervisningen. Det står i läroplanen sedan snart tre år tillbaka.
- Film går att använda i alla ämnen, säger Hanna Krantz.

Hon är projektledare för "Rörlig bild rör dig!", ett arbete som pågått i två år och som har till syfte att upplysa länets lärare om film i skolan.
- Vi vill få bort roliga timmen-stämpeln över film och att film används som barnvakt på fredagseftermiddagarna.

Film som läromedel
Hanna Krantz vill i stället att film, även biograffilm och teve, ska användas som diskussionsunderlag och läromedel. Hon tycker att eleverna borde få lära sig att allt på teve inte är sant, att mycket är hopklippt, slagsmålen och explosionerna fejkade.
Men om hon och de andra i projektet får som de vill ska eleverna även få lära sig om historia, samhällskunskap, religion med mera via film. Det finns tjocka skolbiokataloger att ösa ur. Några få exempel är Barnen från Frostmofjället om föräldralösa barn på 1850-talet, Cry-Baby om ungdomsgäng och klasskillnader på 1950-talet, Shakespeares kärlekssaga Romeo och Julia med Leonardo DiCaprio i huvudrollen, den mångfacetterade Kådisbellan om 1920-talet i Stockholm och de mer moderna filmerna Jalla, Jalla och Lilja 4-ever. Det finns till och med studiematerial till Sagan om ringen.
I måndags samlades närmare 30 lärare från länet för att få veta mer om film i skolan. Bland annat berättade Elisabet Haglund från Ljusdal om den såpa eleverna på Stenhamreskolan gjort. Under dagen föreläste även Susanne Kocsis om könsroller i film, teve och musikvideor.

MONIQA SWÄLAS
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons