Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Fjärran Höjder tror på friskvård

+
Läs senare

GÄVLE
Fjärran Höjder byggs om och till för 50 miljoner kronor.

Det vill säga om chefen för kultur- och fritidsförvaltningen, Mats Öström, får sin vilja igenom.
Planerna med bland annat hopptorn och splitter nya rutschbanor ska inte leda till en våldsam höjning av entrépriset.
- Ska folk komma och bada kan man inte höja priset hur mycket som helst, säger Bernt Jonsson, chef på badet.
Det var en vision som skulle placera Fjärran Höjder på tio-i-topplistan över häftiga bad i Sverige som presenterades i går.

Fem år gammalt
Trots att det bara är fem år sedan badet fick ett helt nytt ansikte till en kostnad av 100 miljoner finns nu färdiga planer på drastiska förändringar. Av flera förslag märks ett 15 meter högt torn med två eller tre rutschbanor och möjlighet att dyka från hög höjd ned i en nybyggd pool. Och en tänkt bastupaviljong med japansk-inspirerade heta träkar att dåsa bort i.
Utöver det som ska byggas nytt ska entrén och andra lokaler byggas om. En riktig restaurang ska få plats och varför inte en frisör? Lokalerna för jymping ska bli bättre och större för att möta en växande efterfrågan från företag som försöker hålla sina anställda friska.
Överhuvudtaget är temat för de flesta förändringarna att erbjuda badgästerna en "må bra"-anläggning. Fjärran Höjder ska orientera sig mot friskvård snarare än mot äventyrsbad-status, en nisch som Parkbadet i Sandviken framgångsrikt lagt beslag på.
I ledningen anser man också att inga potentiella grupper av gäster går att välja bort. Det förklarar satsningen på till exempel ett hopptorn - i dag är det just barn i tonåren som tycker sämst om Fjärran Höjder.
Dessutom ska Tropicanaland utvecklas. Det som kanske mest varit några palmer i 30-gradig lufttemperatur ska kompletteras med regn- och ljudeffekter som för tankarna till sydliga breddgrader.
Det var bara några förslag i en utredning som tagit ett år att göra för Fjärran Höjder i samarbete med konsulten Anders Gunnarsson från ALMI.

Fler besökare
Kostar det så smakar det - närmare bestämt 50 miljoner.
- Vi begär inga kommunala tillskott. Tanken är inte heller att pressa upp priserna. Visionen ska finansieras av att fler besökare ger mer pengar, säger Mats Öström.
I dagsläget betalar knappt 270 000 personer per år entrén till Fjärran Höjder. Med stöd av en marknadsundersökning tror ledningen att antalet besökare går att fördubbla. En jämförelse med Parkbadet i Sandviken verkar ge Fjärran Höjder-ledningen rätt. Trots att staden är mindre än hälften så stor har man nästan lika många besökare på sitt bad som Gävle har på Fjärran Höjder.
Det är en finansiering i efterhand. Till att börja med måste någon investera de 50 miljonerna, som man ingalunda kan vara säker på att få tillbaka.
Första alternativet är att Gävle kommun hostar upp pengarna, men det är mindre troligt. Dels är kommunens ekonomi skral, dels finns det en väntelista med uppskjutna investeringar.
Mats Öström och Bernt Jonsson har en reservplan. Nämligen att sälja själva badet med fastigheter och allt, men behålla driften i kommunal regi. Då skulle pengar frigöras till framtidsplanerna.
- Vi vill inte fastna i något investeringsstopp. Är det inte möjligt för kommunen att låna pengar föreslår vi en försäljning, säger Mats Öström.
Det nya Fjärran Höjder skiljer sig radikalt från det nuvarande, som ändå bara har fem år på nacken. Satsade man för litet 1997?
- Det var litet dumsnålt, säger Anders Gunnarsson, konsult.
Mats Öström håller inte med.
- Det var bra att man inte dammade på. Det är först nu man ser att utvecklingen mot exempelvis friskvård är stabil, menar han.

Mats Hedström
026-15 96 39
mats.hedstrom@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons