Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Flygbränsle till Gävle år 2004

GÄVLEGävle hamn börjar ta emot flygbränsle för leverans med tåg till Arlanda våren 2004.

- Jag kan inte se något som skulle förhindra att det blev av, säger kommunalrådet Mats Ågren.
Det kan betyda 10-15 nya arbetstillfällen i hamnen, enligt hamnens vd Olle Widigsson.
I måndags fattade styrelsen för Stockholms hamn beslut om att avveckla hanteringen av flygbränsle i hamnen Loudden inom två år. Det innebär enligt Olle Widigsson att det i praktiken inte finns några alternativ till att Gävle ska få ta över hanteringen.
- Inte något seriöst alternativ, det har det aldrig funnits, säger han.
Gävle har redan tomma cisterner för mellanlagring av flygbränslet, och en djup och relativt säker inseglingsränna. Hamnen behöver satsa 15-20 miljoner kronor på bland annat ett nytt stickspår på järnvägen och en ny pipeline.
- Oljebolagen som kommer att ta hand om hanteringen kommer också att investera. Deras investeringar är nog större än våra. Och de kommer nog också att behöva anställa folk, säger oljehamnens chef Per Hedlund.
Både han och Olle Widigsson ser flygbränslehanteringen som en stor vinst. Både ur miljöhänseende och ekonomiskt.

Säkra transporter
- Järnvägen är det säkraste och transporttekniskt bästa för farligt gods. Vad vi gör nu är att vi överför transporter från landsväg till stambanan. Tittar man på det ur Kyoto-protokollperspektiv, eller från koldioxid-utsläppshåll förstår man att det är klockrent, säger Olle Widigsson.
I volymer rör det sig till en början om 500 000 ton flygbränsle per år. Det motsvarar minst 15 000 lastbilar som i dag kör på Valhallavägen i centrala Stockholm och släpper ut avgaser. De ersätts med 470 tåg från Gävle till Arlanda. Med andra ord drygt ett tåg per dag.
Enligt Olle Widigsson kommer den ökade hanteringen i hamnen att ge spin-offeffekter, det vill säga skapa ännu mer arbete och transporter av annat gods.
Det i sin tur kan skapa ytterligare arbetstillfällen.
- Det handlar om till exempel övervakning, service och lastning. Mer trafik innebär även att det behövs fler fartygsmäklare och fler lotsar och så vidare, säger han.
Många kritiska röster har höjts mot flygbränsletransporterna. Älvkarleby, Tierp och Uppsala kommuner har haft invändningar mot att transporterna ska gå genom deras kommuner, och passera deras vattentäkter. I Gävle är endast miljöpartiet uttalat emot hanteringen. Skälet är att man inte vill låta tågen gå genom Gävle.
- Vi tycker att man ska ta in flygbränslet i en hamn i norra Uppland, så nära Arlanda som möjligt. Ett annat alternativ är en pipeline. Det kostar säkert en hel del, men det måste få kosta med förebyggande miljöarbete, säger oppositionsrådet Ylva Bandmann.
Hon har dock inget förslag på alternativ hamn.

MAGNUS LUNDQUIST
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons