Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föraren oskyldig hävdar Swebus

GÄVLEBussen var redan på väg ut från hållplatsen. Kvinnan hann inte fram till förardörren utan föll när hon sträckte sig för att knacka på en ruta bak på bussen.

Annons
Det vittnesmålet har lämnats till Swebus av föraren i en buss som stod bakom linje 4-turen som avgick från Rådhustorget vid 14-tiden i torsdags. Föraren som såg händelseförloppet är för övrigt skyddsombud hos Swebus.
- Det är alltid tråkigt när en busspassagerare gör sig illa. I det här fallet har verkar det helt klart att föraren är oskyldig.

"Såg inte"
Troligen såg han inte kvinnan. Det är sannolikt att han då hade blicken i vänster backspegel för att kontrollera trafik bakifrån. Däremot blev han uppmärksammad på händelsen av passagerare i bussen. Det säger Anders Lundell, driftchef för Swebus Gävleborg.
Lundell säger ofta att Swebus förare får kritik för att inte vänta på sena passagerare vid Rådhustorget.
- Folk kräver ofta att bussarna ska stanna efter hållplatsen för att släppa på passagerare som inte hunnit fram i tid. Det är viktigt att bussarna går i tid, säger Lundin.

Irriterande
Swebus uppmanar sina förare att inte stanna mellan hållplatserna för att ta ombord sena passagerare. Det irriterar ofta andra passagerare och gör det dessutom svårare att hinna "varvet runt" på rätt tid.
Det ska finnas tillräckligt utrymme i tidtabellen så att förarna inte ska stressas mer än absolut nödvändigt. Ändå räcker tiden inte alltid till och speciellt i högtrafik blir det ofta stressigt.
Det pågår ett ständigt arbete med tidtabellerna. Just nu pågår arbete med nästa års tabeller. Enligt Lundin händer det ofta att förutsättningarna för körtider ändras under pågående tabellperiod.
- En av många faktorer som oftast påverkar restiden negativt är nya cirkulationsplatser och fartbulor, säger han.
OLLE HILDINGSON
Annons
Annons
Annons