Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Första fartyget på Gerdas slip

+
Läs senare
/
  • Foto: LEIF JÄDERBERG Spelpremiär. Ett stort elektriskt spel som användes vid bärgningen av lasten från champagnevraket Jönköping i Finland fick göra tjänst när Tjurkö drogs upp på Gerdaslipen.

GÄVLE
Drygt tre år efter Gerdas sjösättning finns det äntligen ett fartyg på Gerdavarvets stora slip igen. På måndagen drogs före detta minsveparen Tjurkö upp efter omfattande förberedelser.

Tjurkö, i marinens ägo fram till 1994, är en bastant dam på 250 ton. Hon har i civil ägo använts som dykarfartyg. De senaste åren har hon legat mer eller mindre vind för våg i Gävle. Frånvaron av skötsel har gjort att fartyget changerat en hel del.

Ska renoveras
Under förra året köpte Jerker Svensson Tjurkö och nu satsar han på att få fartyget i gott skick igen, både vad gäller sjödugligheten och standarden i övrigt.
Den närmaste tiden kommer han att lägga ner all energi på att renovera och bottenmåla henne under vattenlinjen. Trots flera års kajliggande ser Tjurkös bottenplåtar inte allt för förskräckande ut.
Beväxningen är tämligen måttlig. Av detta vågar man nog dra slutsatsen att den sista bottenmålning hon fick i försvarets ägo torde ha varit med en färg av tämligen giftig sort.
Sjöfartsverket kommer att besiktiga Tjurkö när hon ligger kvar på land. Det är försäkringskrav.

25 kojplatser
Jerker Svensson vill inte säga så mycket om sina planer med Tjurkö men konstaterar att hon gått som arbetsfartyg och att han tänker sig att hon ska vara det också när hon tas i drift efter renoveringen.
- Det finns 25 kojplatser ombord och om man vill går det att bygga flera, säger Svensson. Han är inredningssnickare, ett yrke som bör passa perfekt vid det omfattande jobb som väntar ombord.
Föreningen Gerdavarvet har gjort allt arbete som föregått Tjurkös upptagning på slipen. Bland annat har vagnarna som användes vid Gerdas sjösättning fått byggas om.
Ett stort elektriskt spel har renoverats och skruvats fast på en betongsockel ovanför slipen. När elmotorn startades för uppdragningen gick det trögt och man befarade att den inte skulle orka. Så illa var det inte. En omkoppling av några elkablar gjorde susen.

Fiasko först
Ett första försök att ta upp Tjurkö på slipen för tre veckor sedan blev fiasko. Hård vind gjorde att Tjurkö gled i sidled och knuffade vagnarna av rälsen nere på botten. Stockar från den ursprungliga slipen samt en del stenar flyttades.
Dykare var på måndagen ner i vattnet och avlägsnade de sista hindren på botten.
- De jobb vi gjort nu är viktiga för framtiden. Gerda ska ju en dag upp på slipen igen, säger skeppsbyggmästare Henri Ollikkala.
När den dagen kommer är det ingen som vet. Förr eller senare ska 350 meter av Gerdas undervattenskropp förhydas med kopparplåtar. Nu har hon bara koppar i vattenlinjen.
- Den dag hon ska lämna Östersjön bör hon vara helt klädd med kopparplåtar för att inte skeppsmasken ska kunna angripa henne, säger Olliokkala.
Gerdaprojektets ledare Åke Åberg är glad när han skådar den sliptagna minsveparen.
- Kul. Den här dagen har vi längat efter. Så här skulle det se ut jämnt på varvet.
Nästa år kommer Gerdavarvet att gå ut och berätta om att det numera finns en fungerande slip i Gävle för fartyg upp till cirka 500 ton.
OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons