Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Fortsatt satsning på dubbelspår

+
Läs senare
/
  • Arkivbild: OLLE HILDINGSON Spadtag för dubbelspår. I augusti förra året tog dåvarande ministern Björn Rosengren första spadtaget för dubbelspåret förbi Skutskär. Nu hoppas Banverkschefen i Mellersta regionen att även biten förbi Furuvik ska vara utbyggd senast 2006.

GÄVLE
Dubbelspåret på Ostkustbanan förbi Medoratippen mellan Furuvik och Skutskär ska vara klart senast under 2006. Det är i alla fall vad Nils-Erik Bergström, chef för Banverkets mellersta region, kallt räknar med.

Däremot ser han större problem med den andra kvarvarande biten mellan Gävle och Uppsala där dubbelspårsutbyggnaden ännu inte är igång. Det är passagen mellan gamla Uppsala.
- Där är vi verkligen inne på minerad mark, säger han. Den biten av Ostkustbanan är dock inte hans ansvarsområde utan tillhör Östra regionen.

Historiskt område
Det är just marken på historiskt område det handlar om. Ett tidigare förslag var att Vägverket och Banverket skulle bygga ny väg och järnväg parallellt, precis som norr om Söderhamn för några år sedan. Av det blev intet. Banverket ansåg inte lösningen bra ur järnvägens synpunkt.
- Grundalternativet just nu är att gräva ner järnvägen förbi gamla Uppsala. Det är förstås ett jätteprojekt, säger Bergström.
Passagen av gamla Uppsala befinner sig ännu i ett förstadieplan och när det kan tänkas bli verklighet kan ingen svara på i dag. Däremot pågår utbyggnad strax norr om Uppsala. Nästa satsning där blir en ombyggnad av bangården vid Uppsala C.

Gift i tippen

I augusti förra året började utbyggnaden strax söder om Gävle. Meningen var att Bomansberget fram till Älvkarleö vid Daläven skulle byggas samtidigt. Nu blev det inte så på grund av allt gift som finns på Medoratippen. Där utreder Banverket en gång till. Därför byggs Bomansberget - Furuvik och Skutskär - Älvkarleö i den nuvarande etappen.
Biten förbi Medoratippen finns med sista perioden i Banverkets långtidsplan, åren 2008-2011.
Nils-Erik Bergström och projektledaren tror dock på betydligt snabbare byggstart än så.
I planen för investeringar den kommande tolvårsperioden, 2004-2015, ligger också elva nya mötesplatser på Ostkustbanan norr om Söderhamn.
- Vi har fått mer fler mötesplatser än vad vi räknade med från början och det är vi glada för, säger Bergström.
Banverket ser de nya mötesplatserna, ungefär en dubblering mot dagens, som en första etapp mot dubbelspår hela vägen mellan Gävle och Sundsvall. Tio av mötesplatserna kommer att ingå i dubbelspåret om och när det blir verklighet.
De nya mötesplatserna kommer att göra det lättare för tågen att köra in förseningar.
- Istället för 30 minuter kan det kanske bli tio, säger Bergström.
Bland övriga planerade projekt inom regionen märks satsningar på 150 miljoner i Sundsvall. Kommunen vill helst ha järnvägen nedgrävd. Banverket menar att det mer är ett stadsbyggnadsprojekt eftersom nyttan för järnvägen är begränsad.
I planerna finns också en utbyggnad av järnvägen mellan Falun och Borlänge. I en första etapp blir det dubbelspår i båda ändar av sträckan.
130 miljoner kronor är avsatta för fortsatt snabbtågsanpassning av stambanan mellan Gävle och Östersund.

OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons