Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förtur vid rödljusen – här är alla knep som ska göra Gävlebussarna snabbare

/
  • Andreas Nordström på företaget Trivector som har tagit fram rapporten, Helena Werre, kommunens trafik- och tillståndschef och Gunnar Göthberg, affärsutvecklare på Nettbuss Stadsbussarna.
  • Gunnar Göthberg, affärsutvecklare på Nettbuss Stadsbussarna, Helena Werre, kommunens trafik- och tillståndschef och Andreas Nordström på företaget Trivector som har tagit fram rapporten.
  • Gunnar Göthberg, affärsutvecklare på Nettbuss Stadsbussarna, Helena Werre, kommunens trafik- och tillståndschef och Andreas Nordström på företaget Trivector som har tagit fram rapporten.
  • Andreas Nordström på företaget Trivector som har tagit fram rapporten, Helena Werre, kommunens trafik- och tillståndschef och Gunnar Göthberg, affärsutvecklare på Nettbuss Stadsbussarna.

Genom att ge bussarna förtur vid trafikljusen och bygga om hållplatser kan kommunen göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Det menar trafik- och tillståndschef Helena Werre.

Annons

I en drygt 70 sidor tjock rapport som Gävle kommun har beställt från företaget Trivector presenteras en rad förslag som kan förbättra busstrafiken på linje två som går mellan Sätra och Andersberg via centrum. Linjen är länets "tyngsta" med uppemot två miljoner resor per år.

– Det betyder att den tid vi kan spara in på varje buss får stor effekt, säger Helena Werre.

Kommunen har satt upp flera mål för busstrafiken, ett av dem är att medelhastigheten ska öka till 23 kilometer i timmen år 2025. Men utvecklingen går åt fel håll – från 21 kilometer i timmen år 2006 till 18 i år.

– Vi har fått fler resenärer, vilket vi gläds åt. Men det betyder också att det tar längre tid att kliva av och på bussen vid hållplatserna, säger Gunnar Göthberg, affärsutvecklare på Nettbuss Stadsbussarna som enligt kontraktet ska köra bussarna fram till år 2020.

År 2030 ska en tredjedel av alla resor i kommunen utgöras av buss- eller gångtrafik, enligt ett annat av kommunens mål. Dit är det också långt i dagsläget.

– Det krävs enorma insatser för att nå målen och vi kan inte bara sitta och vänta på att någonting ska hända, säger Helena Werre.

I rapporten finns förslag på att modernisera fordonsparken och bygga häftigare hållplatser för att göra bussåkandet mer populärt. Positiva exempel finns i såväl Frankrike som Malmö.

– Det handlar om att addera fler värden än själv resan och ge busslinjen en starkare identitet, säger Andreas Nordström, en av författarna till rapporten.

I nästa års budget finns tre miljoner kronor som är öronmärkta för förbättringar av busstrafiken. Helena Werre och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Daniel Olsson, S, är eniga om vilka förslag som är mest realistiska.

– Att förändra hållplatserna och biljettsystemet för snabbare ombordstigning, bussförtur vid trafikljusen och fler bussfiler ligger närmast till hands. Trafikavstängningar för bilar är däremot inte aktuellt, säger Daniel Olsson.

Samhällsbyggnadsnämnden ska ta ställning till förslagen vid oktobermötet.

Annons
Annons
Annons