Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Fyrljusmotor alstrar el åt Gerda

/
  • Foto:NICK BLACKMON Elkraft till Gerda. Lotsbåten körde tidigare i veckan Västra bankens dieselgenerator från lotsstationen till Gerdakajen vid Gävle varv. Nu ska den kontrolleras och provköras innan den hamnar i Gerdas maskinrum.

GÄVLE
Nu står det inte på förrän Briggen Gerdas maskinrum börjar fyllas av motorer. Huvudmaskinen blir en alldeles ny Caterpillar som levereras till hösten. Men det krävs också maskiner för att generera elektricitet ombord.

Huvudelverket kommer att drivas av en mycket speciell och långt ifrån ny maskin - en trecylindrig Bolinder Munktell från tidigt 1970-tal. Den har varit reservaggregat till kassunfyren Västra Banken i Bottenhavet rakt utanför Gävle.

Västra Banken släcktes
Det är minst tio år sedan Sjöfartsverket släckte Västra Bankens högeffektiva fyrljus. Numera lyser bara en ynklig lampa i toppen på tornet. Lampan och fyrens för sjöfarten betydligt viktigare racon drivs av solceller.
Alla maskiner lämnades på Västra Banken när fyren "bländades ner". Många år senare har Sjöfartsverkets tjänstefartyg Baltica besökt Västra Banken för sanering och underhåll. All obehövlig utrustning har plockats bort.
Västra Bankens 30-40 fyrlampor fick ström via en kabel på havsbotten. Tre dieselmotorer i fyren var reserv i händelse av kabelfel.

Bolinder Munktell
Ett av dem, en trecylindrig Bolinder Munktell, hamnar nu som elverk på Gerda.
- Jag tyckte det skulle vara en poäng om en maskin från en fyr utanför Gävle hamnade på Briggen. Därför hörde jag av mig till Gerdavarvet, berättar Per-Erik Fernstrand, chef för Södra Bottenhavets sjötrafikområde.
Fernstrand trodde att det skulle gå att skänka maskinen till föreningen Briggen Gerda.
Så enkelt är det dock inte att skänka bort statens egendom.
- Nej jag har förstått att vi måste ta en summa för motorn för att inte bryta mot upphandlingslagen, säger han.
Han lovar att den blir så låg som bara är möjligt.
Den gamla Bolindern har inte gått mer än något hundratal timmar. Men det är ett bra tag sedan den provades senast.
Därför ska personalen på Gerdavarvet prova att motorn går och är helt juste innan det blir fråga om formell överlåtelse.

Reservdelar
Fernstrand hoppas också kunna leverera reservdelar till maskinen för den händelse att något skulle gå sönder.
- Bolindern blir perfekt för Gerdas behov. Vi hade tänkt köpa ett nytt generatoraggregat på 34 kW. Bolindern är på 35 så den passar som hand i handske, säger skeppsbyggmästaren Henri Ollikkala.

OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons