Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Gävle som cykelstad

+
Läs senare
/
  • Nakadai Sundström, 30, Gävle:– Det funkar bra att cykla här men jag har dålig koll på cykelregler. För mig handlar det bara om att man visar varandra respekt i trafiken. Jag brukar utgå från trafikljusen som gäller för bilarna, annars cyklar jag när jag ser att det är fritt.
  • Benjamin Callenmark, 13, Alexander Berglund, 13 och Axel Brännström, 12, från Gävle:– Det är väl inget större problem att cykla inne i stan. Man får hålla sig till cykelvägen och se till att man får ögonkontakt med den som kör bil. När vi var mindre så klev vi alltid av cykeln innan vi cyklade över övergångsstället, men nu tittar vi mer efter om det kommer några bilar eller om det är fritt. Det är inte svårare än att cykla där man får och att alltid använda hjälm.
  • Lena Larsson, 69, pensionär, Sörby:– Gävle är bra som cykelstad men det är ofta jag får plinga på folk när de går på cykelbanorna. För att vara på den säkra sidan så kliver jag alltid av cykeln när jag närmar mig ett övergångsställe. Jag cyklar bara över om jag är säkert på att det är fritt åt båda hållen. Det som är värst är när det cyklar flera i en samlad grupp och man inte vet när och var de ska svänga. Ofta leder jag cykeln då jag är inne i stan.
  • Sophia Thore, 32, läkare, Söder:– Jag läste gårdagens artikel i GD och blev riktigt upprörd för det här är verkligen någonting som jag har tänkt på. Jag har bott i Uppsala i flera år och när jag flyttade till Gävle för två månader sedan så blev jag chockad. Här cyklar man mot rött, signalerar inte när man ska svänga och folk går dessutom i cykelbanan. Jag har varit på väg att krocka två gånger på den korta tid jag bott här. När jag ska signalera med handen då jag svänger så förstår inte folk utan vinkar bara tillbaka. Det behövs kanske inte sägas att jag är livrädd när jag cyklar i Gävle. Jag är förvånad över att det inte sker fler olyckor.

Gävle är en bra cykelstad, menar kommunens cykelråd. Men fortfarande finns saker att jobba på. I höst ska man markera cykelvägarna tydligare och sätta upp fler skyltar.

Gävle kommuns cykelråd består av en grupp tjänstemän och privatpersoner som gör allt för att göra Gävle till en bättre cykelstad.

Rådet startade förra året och har sedan dess haft ett antal möten. David Eldrot är seniorkonsult och en av deltagarna i cykelrådet.

– Gävle är en ganska skaplig cykelstad, det vittnesmålet får man när det kommer någon utifrån som är van att cykla i andra städer. De säger att infrastrukturen är bra med mycket cykelbanor. Jag upplever också att Gävlebilisterna behandlar cyklisterna med respekt, säger han.

Kommunen försöker att prioritera cyklister genom att exempelvis ploga cykelbanorna tidigt på morgonen under vintern. Dessutom sopas sanden snabbt bort under vårkanten.

– Gävle som cykelstad hamnar högt upp på listan jämfört med andra cykelstäder i landet. Det visade Cykelfrämjandet i en undersökning nyligen, säger David Eldrot.

Men han påpekar också att det finns en del kvar att jobba på när det gäller regler för cyklister. En del cyklar inte där de borde utan färdas i stället på gångbanor.

Tycker du att Gävleborna har koll på väjningsplikten?

– Både ja och nej, en del har koll och andra inte. Ska vi bli en riktigt bra cykelstad måste vi bygga fler säkrare överfarter där bilisterna har väjningsplikt gentemot cyklisterna. Det är en viktig fråga, säger David Eldrot.

I höst kommer alla cykelbanor inom den lokala slingan att markeras tydligare och dessutom ska fler skyltar sättas upp som upplyser om bland annat väjningsplikten.

– Sedan är det så att när man cyklar inne i stan så får man ta det lugnt och inte cykla för fort.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons