Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Gävleföretag satsar på sprit

+
Läs senare
/
  • Foto:LASSE WIGERTButeljerad smak. Anders Backlund sköter maskinerna i Bar Kings fabrikslokaler i Gävle.

GÄVLEWhisky från Mackmyra i all ära, men de första lokala spritsorterna på Systembolaget blir gin och vodka från Gävleföretaget Bar King. Inom kort finns märkena att köpa på Systembolagets butik på Söder i Gävle och i nästa månad kan de beställas från alla butiker i länet.

Förutom gin och vodka lanserar företaget också en egen pepparshot, som redan är en storsäljare till barer och restauranger.
Bar King levererar drinkmixer och essenser till barer, restauranger och livsmedelsbutiker i hela Sverige och lanseringen av spritsorterna är ett sätt att växa till en mer komplett leverantör.
Med fem anställda och en omsättning på fem miljoner kronor ska företaget växa framöver.
- Vi hoppas på en fördubbling, säger Peter Fransson, en av delägarna.
Spriten tillverkas inte i Gävle utan i en fabrik i Borensberg utanför Motala. Vodka, gin och den egna pepparshoten produceras och lagerhålls av tillverkaren.
Även om företaget redan börjat exportera en del av sina produkter är det ingen utmanare till den svenska exportsuccén Absolut Vodka som Bar King lanserar. Spritdryckerna säljs i vanliga greppvänliga standardflaskor och hamnar inte heller i någon exklusiv prisklass.
- Det exklusiva är nog att den är så billig, säger Magnus Karlsson, en av delägarna.
Bar King startade för fem år sedan i liten skala i en källarlokal. Nu finns man i Gomans gamla lokaler där essenserna och mixerna tillverkas med egenhändigt konstruerade maskiner.
- Här har vi möjlighet att växa om det går bra, säger Magnus Karlsson.
Leveranserna till livsmedelsbutiker sköts via grossister medan de anställda på Bar King bearbetar restaurangmarknaden själva.
Men några barlejon är de knappast, de fem anställda på Bar King, trots att det gäller att hänga med i trenderna för att kunna leverera rätt produkter. De nödvändiga signalerna får de i kontakten med kunderna.
Intresset för de populära shotsen svalnade rejält för några år sedan men det är på väg tillbaka igen, enligt Peter Fransson.
- Vi har ju en väldigt liten organisation och kan snabbt ta fram nya produkter.
SVEN-OLOF EKMAN
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons