Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Gävles moské vill sprida extrem tolkning av islam

+
Läs senare
/
  •    En del av dawah är att samtala och informera om islam på stan för att sprida religionen Foto: Youtube
  •    Gävles moské vill nå ut med sin syn på islam både till ickemuslimer men även muslimer som anses ha kommit bort från den
  •    SUDC har en egen Facebooksida där man gör uppdateringar om hur dawaharbetet går. Det mesta från sidan är från Gävle. Foto: Facebook
  •    På bilden som laddats upp av SUDC på facebook ser man unga män skriva prov i den salafistiska grundaren Muhammad ibn Abd al-Wahhabs lära Foto: Facebook
  •    Bland annat har SUDC delat ut information på Stortorget i Gävle. Foto: Youtube
  •    Under Stadsfesten var SUDC aktiva och delade ut information. Här kan man se förberedelser från ledaren för dawahverksamheten i Gävle. Foto: Facebook
  •    Det finns mycket tryckt informationsmaterial om íslam som SUDC har tagit fram. Foto: Youtube

Ett missionerande arbete pågår just nu för att sprida en hårdare tolkning av islam i Gävle.

– Den motsätter sig all reflektion och vill ta bort det mänskliga förnuftet, säger Aje Carlbom som forskat kring politisk islam på Malmö högskola.

Gefle Dagblad granskar Gävle moské – läs de övriga delarna här:

Del 2: Ali Al-Ganas önskan: IS-pass och flygbiljett till "Kalifatet"

och Al-Ganas jobbar kvar på förskolan

Del 3: Imamen som efterlyser större tydlighet från Sveriges moskéer

Del 4: Abo Raad pekas ut som militanta islamismens ledare i Sverige

Krönika: Anna Gullberg: Därför granskar vi Gävles moské

Tolkningen heter salafism och är den dominerande delen av islam i Saudiarabien. Bland annat ser sig IS och Al Qaida som salafister men det finns även fredliga uppdelningar.

På flera håll i Gävle har representanter från Gävles moské under den senaste tiden arbetat för att sprida den här grenen av islam. Engagemanget kallas inom islam för dawah.

– Det motsvarar den kristna missionstanken, säger Aje Carlbom som är docent i socialantropologi på Malmö högskola.

I Hanna Gadbans bok "Min Jihad", som släpptes tidigare i somras, kartläggs kopplingarna mellan dawahverksamhet runt om i Sverige med den islamistiska extremismen. Många av företrädarna runt Gävles moské omnämns i flera delar av boken.

Genom att dela ut brev med information och samtala med människor på gator och torg hoppas dawahutövare kunna sprida sin religiösa övertygelse. I Gävle har de missionerande haft orangea tröjor på sig där det stått "Fråga mig om islam".

Organisationen som ligger bakom missionsarbetet i Gävle heter SUDC, Swedish United Dawah Center.

– SUDC tycker jag att man kan se som en salafistisk grupp, säger Susanne Olsson, docent i religionshistoria på Stockholm Universitet, som har följt SUDC på nära håll.

Även Aje Carlbom som forskat kring islamism anser att SUDC tillhör den salafistiska grenen.

– Det är en extremt sträng lära, säger han.

Grundidén med salafismen är att all tolkning av islam som kommit till efter religionens begynnelse på 600-talet avfärdas. Det säger Mohammad Fazlhashemi som är professor i islamisk teologi och filosofi på Uppsala Universitet.

– De vill vrida klockan tillbaka till den här perioden. De avfärdar all form av rationalistisk teologi, islamisk filosofi och värst av allt hatar de shiamuslimer. Det är kännetecknande för salafister.

Kvinnors roll i det salafistiska samhället är starkt begränsad. Enligt Mohammad Fazlhashemi får de varken arbeta eller utbilda sig och om de ska lämna hemmet krävs manligt sällskap.

– De har den totala omyndighetsförklaringen av kvinnor, säger han och poängterar att det skiljer sig mycket från de andra grenarna inom islam.

Gävle moskés imam Abo Raad är en av de som föreläser inom SUDC. Även hans son Raad Al-Duhan har föreläst.

En annan man som utbildat SUDC:s medlemmar är Abdurraheem Green från England. En predikant med många radikala uttalanden bakom sig. På Youtube kan man se hur han predikar i Hyde Park Corner i London när han blir irriterad på en judisk man i publiken.

"Varför för ni inte bort den där juden, långt bort, så att han inte stör oss med sin stank?"

Några andra uttalanden från Abdurraheem Green:

"Otrohet bestraffas med döden, en långsam smärtsam död genom stening."

"Vår uppgift är att kvinnor stannar i hemmet."

På SUDC:s hemsida länkas det till sju olika föreläsningar av Abdurraheem Green.

Enligt boken "Min Jihad" av Hanna Gadban är Abdurraheem Green direkt sammankopplad med en stor del av dawah/missionsarbetet i Sverige. Hans åsikter kopplas till den salafistiska grenen av islam.

Gefle Dagblad har tidigare rapporterat om att Gävles imam Abo Raad varit ansvarig för innehållet på hemsidan muslim.se. Där fanns åsikter som att muslimer inte ska bli vän med ickemuslimer och allmänt hålla sig på avstånd från ickemuslimers kultur. Typiska åsikter för den salafistiska delen av islam enligt Aje Carlbom.

Innan Abo Raad kom till Sverige studerade han i Saudiarabien för att kunna bli imam. Han läste då hos Shaykh Ibn Baz och Shaykh Ibn Uthaymin.

– Ibn Baz var en av de stora salafisterna i Saudiarabien. Djupt, djupt konservativ. Kvinnor ska hållas skilda från män och så vidare. Ibn Uthaymin är också salafist. Han citeras ofta på salafistiska sidor. Även han är djupt konservativ, säger Aje Carlbom.

Den 4 april lade SUDC upp en bild på facebook där minst 20 män skriver ett prov i Gävle moskés lokaler. Provet handlar om att svara på frågor kring boken om den salafistiska grundaren Muhammad ibn Abd al-Wahhab som levde på 1700-talet. Enligt honom skulle alla som inte följde hans gren av islam ses som avfällingar och dödas.

Den salafistiska grenen av islam är långt ifrån den största. Men den har störst ekonomiska muskler.

– Den är mest missionerande. De har fått väldigt starka resurser utav de här prinsarna, stiftelserna och grupperingarna från bland annat Saudiarabien. Det är svårt att säga hur stor andel det är bland muslimerna i Sverige men jag skulle vilja säga att det är ganska liten andel men att de finns här och var, säger Mohammad Fazlhashemi.

Gefle Dagblad har på flera olika sätt efterfrågat intervjuer med företrädare för Gävle moské. Beskedet var att Imamen Abo Raad inte skulle ha tid att ses förrän i oktober och att ledaren för missionsverksamheten i Gävle inte ville ställa upp för intervju. När Gefle Dagblad mejlade frågorna vi ville ha svar på fick vi beskedet från moskéns kontaktperson Najim Al-Ganas att de inte kommer att ställa upp.

"Era frågor har ingenting med vårt arbete och sociala engagemang i mosken att göra. Vad vi tänker, tycker och tror är endast vår ensak och ingen annans."

Chefredaktören:

Anna Gullberg: Därför granskar vi Gävles moské

LÄS ÄVEN:

Gävleimamen ansvarig för radikal hemsida

GD:s artiklar om moskén polisanmälda

Ingen förundersökning om förtal efter moskégranskningen

Chefredaktören: Här är fem frågor som GD vill att imamen i Gävle svarar på

David Nyström: Stoppa islamismen – nu!

David Nyström: Vilken sorts islam förkunnas i Gävle moské?

Radikal imam fick predika i Gävles moské

Politikerna besökte Gävle moské för dialog

"IS finns här i Gävle"

Gävlebo hyllar stupade IS-krigare

TV: Al Ganas om sin hyllning till IS-krigare

Kommunen överväger granskning efter IS-hyllning

Insändare: Är det möjligt med så många radikala muslimer i Gävle?

Imamens regler styr på Nynässkolan

Samlade mullan in terrorpengar?

Misstänks ha stött terrordåd

Fängelsestraff för insamling till terrordåd

Gävle kommun har ingen plan mot extremism

Imamen kämpar mot stadens extremister

Politisk predikan väcker ont blod bland muslimer

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Detta är en annons