Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

GD-artikel slagträ i kampen för bättre skolmiljö

+
Läs senare
/

Regeringens extramiljard för bättre skolmiljö ska räddas.
När organisationen Barnverket uppvaktar finansminister Magdalena Andersson har de med sig GD-artikeln om att placeringen i klassrummet påverkar resultatet på nationella provet.

I höstas skrev Gefle Dagblad en artikelserie om skolmiljön.

En av de frågor vi uppmärksammade var färsk forskning från högskolan i Gävle som visar att den elev som sitter längst bak i klassrummet under nationella proven presterar nästan tio procent sämre än klasskompisarna längst fram.

Läs även: Därför presterar eleverna längst bak i klassen sämre

Nu tänker organisationen Barnverket, som är en lobbyorganisation med mål att förbättra förutsättningarna i Sveriges skolor och förskolor, använda artikeln när de ska uppvakta regeringen.

Syftet är att argumentera för den så kallade skolmiljarden. En extra miljard öronmärkt för upprustning av skollokaler. Nu befarar organisationen att pengarna riskerar att frysa inne.

– Vi ska träffa personerna som leder utredningen om nationella prov, där vi fungerar som remissinstans. Vi ska prata om saker som provens syfte och funktion, och provens roll vid betygssättning. Det är det viktiga, säger Monica Wester på Barnveket.

Det är där GD:s artikel kommer in i bilden.

– Vi hoppas att vi kan lyfta och synliggöra den fysiska miljöns betydelse för provresultaten, säger Monica Wester.

Forskningen, som genomförts av Staffan Hygge, Robert Ljung och Anders Hurtig på institutionen för byggd miljö på HiG, ger rejält med stöd för deras argument, menar Monica Wester.

– Det är ett systemfel i Sverige där man inte förstår vikten av de här fysiska faktorerna!, säger hon.

"Om det statliga stödet uteblir riskerar renoveringar att inte bli verklighet i de kommuner som behöver stödet mest. Forskning och erfarenhet visar tydligt att dålig luftkvalitet, störande buller med mera påverkar skolresultaten och hälsan negativt. För elever i behov av särskilt stöd kan en tillgänglig god arbets- och lärmiljö vara helt avgörande för om man ska kunna tillgodogöra sig undervisningen eller inte", skriver Barnverket i sin skrivelse till ministrarna Magdalena Andersson, Gustaf Fridolin, Åsa Rengér, Mehmet Kaplan och Gabriel Wikström.

Skrivelsen undertecknas även av Astma- och allergiförbundet, Unga Allergiker, Hörselskadades riksförbund, Handikappförbunden och Dyslexiförbundet.

Läs även: Gävles skolor behöver rustas för 750 miljoner kronor

Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner Gefle Dagblads nya app här, till Iphone eller till Android!

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons