Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Gerda fick sin stormast

+
Läs senare
/
  • Foto: NICK BLACKMONPå plats. Skeppsbyggmästare Henri Ollikkala och riggare Jan Gyllenborg kontrollerar att masten kommer rätt.

GÄVLE
Det var folkfest igen i går på Gerdavarvet när Briggen Gerda hade sin tredje riktiga bemärkelsedag.

Först kom kölsträckningen, sedan sjösättningen år 2000 och nu riggningen inför några hundra intresserade.
Riggning innebär att fartyget får master och rår, masternas tvärstag. Dessutom alla de tåg och linor som håller masterna och seglen.
Den fjärde och förmodligen sista stora dagen blir jungfruresan som beräknas kunna ske 2005. Men håller tidsplanen kan det redan nästa sommar bli provseglingar med Gerda.

25 meter hög
I går kom den första delen av stormasten på plats. Den var 25 meter hög med en vikt på 2,5 ton, och restes med hjälp av en kran. Masten förankrades först i kölsvinet, längst ner i fartygets botten. Sedan riktades den med kilar vid däcket och de första tågen som stagar upp masten drogs fast.
Arbetet med själva resningen tog en dryg kvart och efter ett par timmar så var första delen avklarad. Masten, som är av lärk, kom redan 1994 till varvet.
Då vägde mastämnet sju ton. Sedan har den torkats, sågats, hyvlats och slutligen linoljats för att motstå väder och vind.

Mynt ska bringa lycka
Skeppsbyggmästare Henri Ollikkala var nöjd med riggningen så här långt. Som sig bör lades också ett mastmynt under mastfoten för att bringa lycka. I fallet Gerda inget vanligt mynt utan ett falskmynt, som Henri Ollikkala uttryckte det.
- Det var ett Briggen Gerda-mynt som präglats och säljs vid varvet.
Totalt blir masten 30 meter när den sista delen till slut sätts fast. Den främre masten, fockmasten, ska på plats någon gång i juni.

550 hästkrafter
Hela riggningen kommer att pågå i ett år. När den är klar har fartyget förutom de båda masterna och 16 rår även fått 5 000 meter tågvirke och 1 750 meter stålvajer som är överdragna av tjärat sjömansgarn. Bara trävirket i riggningen väger över åtta ton och med alla tåg, block och smidesdetaljer blir det över tio ton.
Fullt riggad kommer Gerda att ha 650 kvadratmeter segel och kan vid god vind nå en fart på tolv knop. Vid lämplig vind ska seglen ge större effekt än den dieselmotor på 550 hästkrafter, som kommer att monteras nästa år.
- Varje kvadratmeter segel ger nästan en hästkraft, säger Henri Ollikkala.

Medlemmar i Kina
Briggen Gerda har utvecklats till ett av de stora besöksmålen i Gävle. Hela projektet, som startade 1993, har de senaste åren haft över 25 000 besökare och Föreningen Briggen Gerda har 1 500 medlemmar från en stor del av världen.
- Vi har faktiskt medlemmar ända borta i Kina, säger ordförande Kenneth Bognesand, som tillsammans med platschef Åke Åberg guidade under dagen.
ULF GRANSTRÖM
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons