Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Grova missar av flygbolaget

+
Läs senare
/
  • Foto: LASSE HALVARSSON Missad beställning. Mary Lindberg fick vända sig till allmänna reklamationsnämnden innan flygbolaget omvandlade tillgodokvittot till pengar. Den beställda rullstolen och syrgasen som skulle klara emfysemet fanns inte med på hela resan.

VALBOMary Lindberg beställde och betalade extra för syrgas och rullstol på flyget till Toronto på grund av sitt lungemfysem.Men flygbolaget KLM missade hälften av beställningen.

Först när hon vänt sig till allmänna reklamationsnämnden, ARN, fick Mary Lindberg tillgodokvittot, en del av återbetalningen, ersatt med pengar.
- Jag flyger inte mer efter det där, säger Mary Lindberg som blivit sämre i sitt emfysem efter resan.

Hälsa på sonen
I september i fjol åkte Mary Lindberg till Kanada för att hälsa på sin son och hans familj. Eftersom hon har rullator hemma på grund av lungproblemen beställde hon rullstol av och på planet samt syrgas under flygstolen om hon skulle få astma. För det betalade hon 3 400 kronor extra. Men vid ankomsten till Toronto fanns ingen rullstol på plats. Hon blev uppmanad att gå och fick ett astmaanfall.
- Jag hängde på ledstången och fick ingen luft. Men personalen upptäckte mig och de kom från flygplanet med syrgas. Sedan fick de tag på en rullstol och jag blev omhändertagen hela tiden.
Men astmaattacken gjorde att hon var tvungen att gå till doktorn och få cortison.
På vägen hem fanns ingen syrgas under stolen. Det saknades rullstol vid bytet i Amsterdam och Mary Lindberg fick en ny attack.
- Jag hade aldrig gått ombord om jag hade vetat att det inte fanns syrgas, säger hon.

Fick värdecheck
När hon kom hem fick hon hjälp av resebyrån Ticket där hon köpt resan att begära pengarna tillbaka för den hjälp hon betalat för men inte fått. Hon berättar att hon först fick en värdecheck på 1 700 kronor från flygbolaget. När hon skulle gå vidare fick hon summan i pengar.
I de handlingar som ARN haft som grund för sitt beslut står att begäran om ersättning gällde 1 700 kronor eftersom syrgasen bara funnits med halva resan. KLM betalade tillbaka dem, beklagade det som hänt och skickade som en gest också en värdecheck på lika mycket. Ett tillgodokvitto som Mary Lindberg ville ha utbytt mot pengar eftersom hon inte flyger mer. Men det sa KLM nej till.
Då vände hon sig till ARN som gav henne rätt och efter det har KLM även betalat ut värdechecken i pengar, totalt de 3 400 som hon betalat extra.
- Det är skönt att man kan få hjälp när det kör ihop sig och man inte kommer vidare själv, säger Mary Lindberg.
ANNA BAGGE
026-15 96 47
anna.bagge@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons