Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Hamnen behöver 150 miljoner

+
Läs senare

GÄVLE
Gävle kommun måste skaka fram 150 miljoner kronor till investeringar i hamnen, även om förhandlingarna med den tyska containeroperatören Eurogate går i lås. Eurogate kan bara tänka sig att stå för investeringen i nya containerkranar, en satsning som beräknas kosta drygt 100 miljoner kronor.

Tung investering
Därmed får kommunen ytterligare ett tungt investeringsbehov att väga in i de kommande budgetdiskussionerna.
- Vi ska försöka undvika att låna, konstaterar kommunalrådet Mats Ågren.
Kommunen letar i stället efter "alternativa finansieringsmöjligheter", finansiärer utifrån som är beredda att gå in med riskkapital, utan att för den skull kräva kommunala garantier eller ställa krav om delägarskap.
- Det finns ett antal modeller för det, säger kommunens ekonomidirektör, Ingemar Westin.
Kommunen har som GD tidigare berättat fört diskussioner med Eurogate under lång tid. Direkta förhandlingar kan komma i gång så fort politikerna godkänner kommunledningens planer. Förslagen presenterades i går och beslut om att gå vidare tas i kommunstyrelsen i nästa vecka.
- Redan dagen efter eller samma kväll inleds förhandlingarna, säger kommunalrådet Mats Ågren.
Det gäller också planerna om att slå ihop det kommunala hamnbolaget och det privata Gävle Stuveri, ett förslag som GD också berättat om tidigare. Enligt det förslag som kommunledningen nu arbetat fram ska kommunen inte äga mer än 49 procent i det nya bolaget.
- Men det kan också vara noll procent, säger Ingemar Westin, som suttit med i arbetsgruppen som tagit fram förslaget.
Det nya hamnbolaget ska enligt ett förstahandsförslag driva alla verksamheter i hamnen, förutom containerhanteringen som Eurogate, eller någon annan operatör ska sköta. Kommunledningen kan också tänka sig ett dotterbolag som ska utveckla hamnen som ett allmänt industriområde och locka nya företag. Redan i dag arbetar 400-500 personer indirekt eller direkt i verksamheter som har koppling till hamnen, men det finns förutsättningar att öka den siffran.
- Det är kanske det mest intressanta på lång sikt, men det förutsätter en konkurrenskraftig hamn, säger Ingemar Westin.
Om planerna på att släppa in Eurogate spricker kan kommunen jobba enligt ett annat förslag. Då blir hamnen i stället ett centrum för containertrafik på järnväg, en så kallad torrhamn, ett väl så bra alternativ för Gävle, enligt Ingemar Westin. Investeringsbehovet i det fallet är kanske 40-60 miljoner kronor.

Färre arbetstillfällen
Men det finns redan en oro för att det alternativet bromsar utvecklingen och leder till färre arbetstillfällen i hamnen.
- Vi får hoppas att det första alternativet blir verklighet. En torrhamn tror jag missgynnar Gävle, säger Peter Lövkvist, ordförande i Transports avdelning 1.
Enligt honom finns det en stark oro bland Transports medlemmar inför förändringarna i hamnen.
Kommunledningen sneglar också med viss oro på hur mycket staten kommer att ställa upp med för att utveckla hamnen. Det krävs 60 miljoner för att bygga om hamnleden, en kostnad som kommunen och länsstyrelsen tycker att Vägverket kan ta på sig. Dessutom behöver hela inseglingsrännan breddas och fördjupas, ett arbete som beräknas kosta 200 miljoner. Den kostnaden borde Sjöfartsverket stå för, enligt kommunen.

SVEN-OLOF EKMAN
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons