Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hamnen kräver mer pengar?

GÄVLEDen stora kraninvesteringen i Gävle hamn kan bli betydligt dyrare än planerat.

Annons
Just nu utreder hamnen om det krävs en helt ny kaj för containertrafiken.
- Vi har trott att vi skulle klara oss med det nuvarande vattendjupet i 20 år till. Men i sommar har vi fått uppgifter från Team Line som säger att de kommer att kräva tio meters vattendjup redan om ett par år, säger hamndirektören Olle Widigsson.
Beskedet har fått Olle Widigsson att be om ytterligare tre månaders utredningstid innan hamnbolagets ägare, Gävle Stadshus, ska ta beslut om den stora investering som väntar.

Beslut skjuts upp
Avsikten var att Gävle Stadshus i oktober skulle få ta ställning till en investering på cirka 150 miljoner kronor i två nya bredspannskranar, en ny containergård och en förstärkning av den befintliga kajen i Fredriksskans.
Nu skjuts beslutet upp till efter nyår.
Om det krävs en ny kaj kan det innebära en kostnad på ytterligare 50-100 miljoner kronor.
I våras muddrades Gävle hamn. Vattendjupet vid kajen där containerfartygen lägger till är i dag 9,2 meter.
- Om man behöver tio meters djup måste man antingen bygga en ny kaj utanför eller flytta trafiken till oljehamnen, där vattendjupet är 10,8 meter. I de överläggningar som vi hittills har haft med Sjöfartsverket har de uttalat sig för att trafiken flyttas till oljehamnen. Detta måste vi utreda ordentligt innan vi tar beslutet om nya kranar, säger Olle Widigsson.

Snabb utveckling
Det är den snabba utvecklingen inom containersjöfarten som gör att hamnens planer kanske måste göras om.
De fartyg som kommer till Gävle idag har plats för 550 containrar. Nästa generation fartyg rymmer 800 containrar och det skulle Gävle hamn klara med nya kranar.
Men Team Line, som har containertrafiken på Gävle hamn, uppger att de redan om ett par år kommer att ha fartyg som rymmer mer än 1000 containrar.
Ett sådant fartyg kräver större djup.

Kontrollerat med andra
- Vi har kontrollerat med andra rederier också och sett att det finns rederier som går på Östersjön och som redan lagt ut fartygsorder i den storleken, säger Olle Widigsson.
- Jag är överraskad över att utvecklingen går så fort. Vi har levt i tron att det skulle dröja 20 år innan vi behövde större vattendjup. Men om det bara handlar om ett par år, är det kanske oklokt att inte förbereda sig redan nu. Det är i så fall en långsiktigt investering som håller i 50 eller 100 år, säger han.


Ingegerd
Sörgard
026-15 96 27 ingegerd.sorgard_gd.se
Annons
Annons
Annons