Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Här är det ännu farligare

+
Läs senare
/
  • Sträckan mellan Tärnsjö och Heby är faktiskt mer olycksdrabbad än den vid Främlingshem.
  • Olycksstatistiken är inte tillräckligt alarmerande för att väg 56 vid Främlingshem ska kvala in på Trafikverkets lista för ombyggnad. Det kostar för mycket.

Två dödsolyckor som tog tre liv. Fem svåra olyckor. Därutöver 22 lindriga olyckor där de inblandade hade tur.
Det är siffrorna som inte är tillräckligt alarmerande för att väg 56 vid Främlingshem ska kvala in på Trafikverkets lista för ombyggnad.
Det kostar för mycket.

Som Gefle Dagblad flera gånger skrivit prioriteras två andra delar av väg 56 – sträckorna Överhärde-Valsjön och Tärnsjö-Heby.

Den senare är mer olycksdrabbad än den förbi Främlingshem.

– Ja, det ser värre ut där, vidhåller Agneta Löf, strategisk samhällsplanerare på Trafikverket, som Gefle Dagblad tidigare pratat med.

Och hon har förvisso rätt. Om vi ser till de svårare olyckorna under de senaste fem åren så har det, enligt Trafikverkets egen statistik, inträffat tre dödsolyckor och sex svåra olyckor på sträckan Tärnsjö-Heby, som därmed med knapp marginal vinner en plats på verkets prioriteringslista – den nationella planen som sträcker sig fram till 2021.

Agneta Löf säger att listan görs efter en bedömning av de samhällsekonomiska effekterna för varje eventuell investering.

– Man jämför de olika investeringarna utifrån olika kriterier, där trafiksäkerhet är en viktig parameter. Andra är miljöaspekter och regional utveckling. Trafikverket lämnar underlaget till regeringen, som sedan fattar beslut och bestämmer tilldelningen, förklarar hon.

Att ändra i en nationell plan, prioritera om, att helt enkelt bestämma att väg 56 borde finnas med på listan trots ”för få” svåra olyckor och dödsfall, det är näst intill omöjligt, anser hon.

– Jag har mycket svårt att tro att man skulle kunna göra det. Då får man göra om hela processen och det tar två år. Att omarbeta allt är enligt min uppfattning inte görligt. Möjligtvis skulle man kunna ta upp det vid nästa revidering. Den görs vart sjätte år.

Tills dess fattas det pengar för att göra något åt sträckan förbi Främlingshem.

Men om det fanns ett beslut har Agneta Löf ändå en idé om vad som borde göras.

– Det skulle vara en sträcka på minst åtta kilometer för en ombyggnad måste hänga ihop med ett större område. Bygger man om där så blir det mittseparatorer, vajerräcke. Åtta kilometer skulle kosta 80 miljoner, tio miljoner per kilometer, säger hon.

Enkel matematik enligt Trafikverket.

Ett annat sätt att räkna är att tre döda, minst fem svårt skadade och åtminstone 22 lindrigt skadade är värt mindre än 80 miljoner.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons