Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemköp bäst för miljövänner

/

GÄVLERimi Fjällbacken är sämst i Gävle när det gäller miljövänliga varor.Hemköp är bäst.Det visar Agenda-21 och Naturskyddsföreningens årliga undersökning som offentliggjordes i går.

Annons
- Jag har egentligen ingen kommentar till det. Vi får se till att plocka in fler kravvaror helt enkelt, säger Rimis butikschef Mats Gunnarsson om sistaplatsen.
Undersökningen bygger på en lista med 26 varor med Krav-, Rättvise, eller Bra miljövalmärkning. Där finns allt från bananer till toapapper och chokladkakor.
På Hemköp Sörby fanns 23 av de 26 varorna hemma när undersökningen gjordes den 14-15 november.

Satsar på miljöfrågor
-Det känns jättebra, det är viktigt med miljöfrågor. Vi har en person i butiken som arbetar just med det här. Och Hemköp satsar centralt på miljöfrågor, det är en del av konceptet, säger butikschefen Håkan Elander.
Och konceptet verkar gå hem hos kunderna.
Staffan Pira är stamkund hos Hemköp, och handlar helst krav- och rättvisemärkt.
-Jag vill använda den makt jag har som konsument för att få bättre kvalitet och gynna det jag tycker är bra, säger han och stoppar en flaska krav-märkt olivolja i kundvagnen.
-Den var nästan dubbelt så dyr, men om ingen handlar lär ju prisskillnaderna bara bli större, säger han.
Årets undersökning omfattar 19 butiker i Gävle, de som gruppen uppfattar som störst.
Och från plats ett till nitton finns en tydlig linje. Förutom Hemköp-butiken är det Konsum som gäller på samtliga topplaceringar. Icabutikerna hamnar långt ner med Ica Kvantum först på en niondeplats.
-Vi för ju upp de Krav-produkter vi har tillgång till, säger Ulf Tjulin, butikschef på Ica Kvantum.
Han är medveten om att Ica-koncernen har färre Krav-varor att välja på, men säger samtidigt att man gjort andra prioriteringar än Coop och Hemköp.
-Den här listan skulle se annorlunda ut om det endast fanns med livsmedel. Till exempel finns hela vårt kryddsortiment med krav-märkning, säger han.
Nästa år ska butiksundersökningen bli ännu större.
-Vi har sagt att vi ska inventera fler produkter nästa år, och ställa större krav, säger Ylva Larsson, kommunens Agenda-21 samordnare.

MAGNUS LUNDQUIST
Annons
Annons
Annons