Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hissen på stationen fastnade

/
  • Foto: NICK BLACKMON Instängd. Trots den köldslagna upplevelsen i söndags vågar Sven Hidestam, 78, kliva in i hissen på Gävle central. I söndags satt han fast här i en och en halv timme. Nu ska Banverket se över larmrutinerna för hissarna. De anser att det är oacceptabelt att hjälpen dröjde så länge.

GÄVLESven Hidestam, 78, satt fast i hissen på centralen i en och en halv timme.-Jag frös så hemskt. Mörkt var det också, säger han om den traumatiska upplevelsen.

Annons
Nu ska Banverket se över larmrutinerna på de splitternya hissarna.
Det var i söndags som Sven Hidestam hade följt sin sambo till tåget och tog hissen ner från spår tre.
-Den bara kröp, sen rätt som det var stannade den, säger Sven Hidestam.
Då var hissen halvvägs nere. Han tryckte på larmknappen. Först en gång, sedan upprepade gånger men inget hände.
Då började han sparka med foten för att få någon att upptäcka honom.

Gick förbi
Många människor hann passera innan en man stannade och skrek åt Sven Hidestam. Men han hörde inte vad han sa igenom glaset.
Då skrev mannen en lapp och höll upp där det stod att han skulle hämta hjälp.
Efter en och en halv timme kunde så Sven Hidestam äntligen komma ut. Då var han ordentligt genomfrusen. Han uppskattar att det var minst fem minusgrader ute och han var relativt lättklädd.
På Banverket hävdar man att det brukar ta en kvart från att man larmar till att servicepersonal är på plats. Men i söndags fungerade inte det.
-Vi kan inte svara på hur lång tid det tog för Securitas att komma till platsen, säger Paul Eriksson, Banverkets presstjänst.

Ska utredas
Både NCC, som byggde om centralen, och Bengt Hoppe, projektledare på Banverket, ska nu utreda vad det är som hänt.
Bengt Hoppe ska se över larminstruktionerna i hissen, och undersöka om de kan misstolkas. Man måste nämligen hålla in knappen väldigt länge för att larmet ska fungera.
Enligt honom är hissarna leverantörens ansvar, eftersom de fortfarande inte fungerar som de ska. Kontakterna med leverantören går via NCC.
-Jag kommer att ta reda på det här. Så här kan det inte fungera. När det sitter folk i en hiss måste det här gå väsentligt fortare, folk ska inte behöva vänta i en timma, säger Patrik Mettävainio på NCC.

MAGNUS LUNDQUIST
Annons
Annons
Annons