Annons

Hon har inget varmvatten

/

I över tre månader har Britta Wermaeus och hennes 17-åriga dotter varit utan varmvatten i sin lägenhet. Britta har flera gånger ringt och mejlat till hyresvärden Gavlegårdarna och även besökt dem. Utan resultat.

– De säger bara att de inte hittar felet, men att jag kanske kan få ersättning. Nu orkar vi inte längre, säger hon.

Det har pågått renoveringar i huset där hon bor under hela hösten. Den 17 september upptäckte Britta att det inte fanns varmvatten i kranarna.

Hon ringde med en gång till hyresvärden och trodde att det skulle ordna sig ganska snart.

Ingen hörde av sig det första dygnet, men Britta ville inte vara jobbig och bråka utan väntade tålmodigt. Men dagarna gick och blev till veckor.

En av dem som jobbar med renoveringen i huset har försökt hjälpa henne men inte lyckats och nu har det gått tre månader.

Hon är den enda som har drabbats. Alla andra i huset har varmvatten.

– Man tar ju för givet att man har varmvatten, det är svårt att vara utan. Min dotter tränar och rider och behöver duscha ofta. Själv kör jag taxi och kan ju inte sitta skitig i bilen. Vi har duschat i iskallt vatten, det är jobbigt att tvätta håret. När jag ska diska kan jag värma vatten på spisen.

Britta räknar upp namn på alla hon har pratat med på Gavlegårdarna.

– Den sista tjejen jag pratade med var trevlig och har försökt få projektledaren för renoveringen att ringa upp mig, men det har han inte gjort. När jag själv söker honom får jag veta att han har så mycket att göra.

Hela tiden har Britta betalat sin hyra på 5 300 kronor i tid. Något hyresavdrag har inte Gavlegårdarna gjort.

– Nu börjar jag få nog, säger hon.

I fredags vände sig Britta till Gefle Dagblad, något hon även berättade när hon kontaktade Gavlegårdarna.

Lite senare på dagen fick hon, efter tre månaders väntan, besök av just Gavlegårdarna. De var hemma hos henne hela eftermiddagen för att försöka lösa problemet.

– De säger nu att problemet finns i en lägenhet på femte våningen, men där är ingen hemma, de är utomlands. Nu säger de att de ska komma på måndag igen, men att det kan bli problem eftersom många är lediga inför julen. Jag är förbannad nu, men det hjälper inte, säger Britta uppgivet.

När Gefle Dagblad ringer projektledaren Mats Borgström på Gavlegårdarna säger han att det är högsta prioritet på ärendet.

– Vi gör verkligen allt vi kan. Problemet beror på att det sker en överströmning i någon annan lägenhet i huset där någon kanske har kopplat in en disk- eller tvättmaskin. Men det är inte så jätteenkelt att ordna eftersom man inte kan gå in hos folk med huvudnyckel hur som helst, säger Mats Borgström.

Men varför har det tagit tre månader?

– Det kan inte jag svara på, det där har inte jag koll på. Det låter konstigt att det skulle ha dröjt så länge. Hon kanske har tagit fel, säger Mats Borgström.

Men Britta vet precis hur länge sedan det var hon tvättade sig i varmvatten hemma.

– Det hade varit skönt med en dusch nu, säger hon.

Kanske får hon en till jul. Kanske fortsätter kallduschen.

  • Så säger lagen

    I Jordabalkens 12:e kapitel som handlar om hyra står i 11§ 3 st och 5 st:

    3. För den tid lägenheten är i bristfälligt skick har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran.

    5. Om hyresavtalet avser en bostadslägenhet, får hyresvärden föreläggas att avhjälpa bristen (åtgärdsföreläggande).

    Åtgärdsföreläggande meddelas av hyresnämnden efter ansökan av hyresgästen.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons