Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

I Andersberg finns klassrummet utomhus

+
Läs senare
/

På Andersbergsskolan är naturen alltid närvarande. Lektioner och föräldramöten hålls utomhus. I våras fick arbetslaget Tellus ta emot stipendium för sin utomhuspedagogik. ”Det är en underbar form av lärande och man delar något positivt, naturen”, säger huvudläraren Eva Waller.

Andersbergsskogen vimlar av barn. Det är klass tre på Andersbergsskolan som drar upp gränser och befolkar sina nyvunna territorier med kottar, sniglar, blåbär och blommor. Varje grupp får sedan skriva en uppsats om sitt nya ”land”.

– Det är en uppgift som binder samman svenska, geografi och kreativitet, samtidigt som man får vara ute förstås, säger en av lärarna i arbetslag Tellus, Ewa Waller, som också är förstelärare på skolan.

Hon visar treornas nya klassrum som ligger längst in i det som en gång var kyrkorummet i Andreas­kyrkan. Gemytligt är bara förnamnet, här känns nästan som hemma.

– Ja, nästan, säger Ewa Waller och visar klassens lite annorlunda schema, där varje skolämne följs av en bild.

– Det handlar om att vara så konkret som möjligt i så många sammanhang som möjligt. Många av våra elever har inte ens gått i skolan förr.

För tydlighet och att lära sig ett nytt språk är viktigast i en klass där hälften av eleverna är nyanlända eller har svenska som andra språk. Men inte långt därefter kommer den gemensamma upplevelsen av att vara i naturen. På Tellus genomsyrar utomhuspedagogiken allt skolarbete.

– Det här är ju också barn som inte har någon tradition av att vara ute i skog och mark, säger Eva Waller. Det finns så mycket som blir åskådligt när man får gå ut och se det med egna ögon. Men även andra, mer teoretiska ämnen går utmärkt att undervisa i naturen. Vi försöker att ha föräldramöten ute också!

I utepedagogiken hänger det mesta ihop. Med lärandet i första rummet vill man låta tankarna på en hållbar utveckling – man har till exempel en skräp­plockardag – möta det positiva med att vara i naturen.

– Allas vårt ansvar för att vi ska få behålla vår natur blir därmed synligt, säger Ewa Waller och berättar entusiastiskt hur man dagen innan plockat blåbär och gjort sylt och på eftermiddagen ska man baka blåbärsmuffins.

Se där; från ax till limpa – och biologi, kemi, matte och hemkunskap på en och samma lektion. Det fördjupade naturtänket ligger som bekant i tiden, och innan sommaren fick Tellus arbetslag ta emot ett stipendium på 5 000 kronor från ”Stiftelsen för Claes-Göran Erikssons minnesfond för natur och miljö”. Stipendiet räckte till en lägervistelse på Smörnäs, med kanotfärd, bad och fiske.

– Claes-Göran Eriksson var min lärare i utomhuspedagogik på lärarhögskolan och han var verkligen inspirerande, säger Eva Waller. Det är en underbar form av lärande och man delar något positivt: Naturen.

I dag har eleverna fått i uppdrag att bygga sitt eget land i skogen, varje ortsnamn är hämtat från verkliga platser i Gästrikland. Här drar eleverna med ett rep upp landsgränsen och får fylla det med invånare, städer, berg och sjöar.

En grupp har byggt sitt Hästmuren, här finns också fält med majs och en hel rad kycklingar.

– Men bara osynliga hästar, försäkrar de.

– Man kan hitta så coola grejor i skogen! säger gänget som bebott sitt land med sniglar i olika färger och storlekar.

Fröken Eva dokumenterar varje grupps land med sin iPad och förklarar hur man på Tellus tänker in hela dagen i detalj. Hon beskriver Andersbergsskolan som en lösningsfokuserad skola, ändå – och som så många lärare i dag – önskar hon sig större resurser. Kanske är det lättare att förstå den önskningen när man hör skälen:

– Vi behöver ofta mer tid till planering, våra elever befinner sig på så olika nivåer eftersom inte alla har tillgång till språket än. En somalisk pojke konstaterade häromdagen att det bästa med Sverige är att här får man lära sig, leka och äta mat. Det kan också handla om andra saker, som i kontakten med föräldrarna där vi ofta behöver ringa in en tolk.

Drömmen skulle vara två lärare i varje klass, säger hon:

– Då skulle vi räcka till. Vi vill ju så gärna ge de här eleverna allt som är möjligt. Målet är att de ska ta sig ända till högskolan så småningom. Då har vi ­lyckats!

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons