Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

I driftcentralen går allt på räls

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Raka spåret. Bernike Gotthold och Jarl Eliasson är fjärrtågklarerare i Gävle, ett jobb som kräver god simultanförmåga och hög stresstålighet.

GÄVLE
Med ett musklick ställer han om en växel många mil bort. Med ett annat klick ställer han om någon av de trafiksignaler längs den del av järnvägsnätet som han har ansvaret för, just nu södra delen av Ostkustbanan.

Jarl Eliasson är en av drygt 70 anställda i Banverkets driftledningscentral i Gävle som ser till att tågtrafiken i Mellersta Trafikdistriktet rullar på. Distriktet sträcker sig från Uppsala och Frövi i söder, till Sundsvall och Ljusdal i norr och Dalarna i väster.

Många funktioner
Centralen har fler funktioner än enbart se till att alla tåg samsas på linjerna. Härifrån sker också tågutrop och övriga meddelanden som kommer ur högtalarna på stationerna. Bara några stationer i Dalarna har kvar lokala utrop.
Jarl, eller Jalle som han kallas, har gått den långa vägen inom tågsektorn. När han började som växlare i Långsele på 1980-talet skötte SJ både tåg, spår och trafikledning. I dag är är verksamheten uppdelad på flera olika bolag och SJ är ett bland flera tågföretg som trafikerar järnvägsnätet.

Datorer
Eliasson har också varit stins eller, som det egentligen heter, tågklarerare. Som stationsinspektor stod han på perrongen och vinkade i väg tågen. Nu klarerar han vid fem datorskärmar i den hypermoderna driftledningscentralen intill spåren vid Gävle central. Huset, som ligger på Brynässidan, invigdes 1998.
Om han vill kan han kasta en blick genom stora fönster mot väster och se tågen passera på väg till eller från Gävle C.
Det gör han ganska sällan men uppskattar att slippa sitta i en fönsterlös bunker, som i centralen i Göteborg där han jobbat tidigare.

Som en biosalong
Husets hjärta ligger en trappa upp och är en mycket stor och ljus lokal inte alls olik en biosalong. De skärmspäckade arbetsplatserna finns i flera nivåer på det sluttande golvet. Det är för att alla ska ha perfekt överblick över den jättelika "bioduken" i wide screen-format på fondväggen. Där visas inga rörliga bilder men väl alla tågrörelser i hela regionen. Plus en mängd annan information, om trafiken är avstängd på ett spåravsnitt på grund av arbeten, hur växlar ligger och mycket annat.
Norr om Söderhamn finns en fyra kilometer lång tunnel. Skulle ett tåg bli stående inne i tunneln visas dess läge på den stora skärmen.
- Då kan jag meddela räddningstjänsten vilken av nödutgångarna de ska använda sig av, berättar Jalle.
Efter att ha följt arbetet någon timme förundras jag inte över att tåget är det absolut säkraste färdsättet. För en lekman är det dock litet förvånande att en graf fortfarande är det sätt man följer tågens rörelser med.

Stort pappersark
Grafen är ett stort pappersark med tids- och avståndsaxlar och en massa linjer hit och dit. Varje linje markerar ett tågs tidtabell längs banans sträckning. När ett tåg avviker från sin tidsplan drar klareraren en ny linje med blyerts och linjal bredvid den som är förtryckt.
Nu verkar dock grafernas tid vara räknad. Forskning vid Uppsala universitet leder till att graferna kan plockas in och behandlas i datorer. Forskarna vill driva projektet vidare med tester i driftcentralen i Gävle.
- Det ska bli spännande att vara med om den utvecklingen, säger Jalle.

Ny i branschen
Bredvid honom sitter en ganska ny fjärrtågklarerare, Bernike Gotthold. Hon kom in i sitt jobb en helt annan väg.
- Jag städade här inne och tyckte att jobbet såg intressant ut. Så fick jag höra att de behövde folk. Jag sökte och blev antagen, berättar hon.
Många känner sig kallade men få klarar sig genom nålsögat. Grundkravet är gymnasiebetyg. Dessutom krävs egenskaper som god simultanförmåga och hög stresstålighet. Plus att man godkänns i en läkarundersökning. Under den ettåriga utbildningen krävs två godkända skrivningar.
Alla trafikledare måste dessutom en gång om året visa sina säkerhetskunskaper i ett skriftligt prov.
Bernike har jobbat utan handledare sedan i höstas och stortrivs. Så här beskriver hon jobbet:
- Omväxlande. Allt går på räls. Som du hör är jag redan arbetsskadad.

OLLE HILDINGSON
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons