Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Inga nya busslinjer nästa sommar

+
Läs senare

GÄVLEKommunens mål är att bussresandet ska öka.Ändå skjuts det nya linjenätet upp ett år eftersom det kostar för mycket. Inte förrän till sommaren 2004 kan det förenklade busslinjenätet bli verklighet. Det är inte ens säkert att bussarna kommer att gå så tätt som utlovat.

- Det är klart att vi måste rätta mun efter matsäcken. Om det innebär orimligt höga kostnader så måste vi fundera i vilken omfattning det ska genomföras, säger David Eldrot, kommunens tekniska chef.
Under flera år har kommunen planerat det nya linjenätet som skulle införas sommaren 2003.
Helt plötsligt har det visat sig att det kommer att kosta avsevärt mycket mer än vad man tidigare trott. Tidigare beräkningar baserades på läget för busstrafiken 1997.
Sedan dess har mycket förändrats, bland annat på grund av nya och dyrare avtal.
Dessutom har det visat sig att kommunen måste köpa in åtskilliga nya fordon för att kunna genomföra det nya linjenätet där bussarna ska gå med tätare intervall.
Därför beslutade tekniska nämnden i går att det nya linjenätet får vänta till sommaren 2004. Tekniska kontoret ska också se varför kostnaderna skenat iväg som de gjort.
Men trots en fördröjning med ett år så lyckas man ändå vända det till något positivt.
Snart påbörjas byggandet av den nya centrumhållplatsen vid Rådhusesplanaden. Att samtidigt införa ett helt nytt busslinjesystem kan upplevas som förvirrande, anser nämndens ordförande Curt Nygren, s.
- I stället kan man se det som ett plus för centrumhållplatsen, att ha den klar när vi genomför det nya linjenätet. På så sätt slår vi två flugor i en smäll, säger han.
Däremot så är det alltså inte helt klart att linjenätet, när det genomförs, blir enligt ursprungsförslaget med tre huvudlinjer där bussarna går var tionde minut under hela dagen. Åtminstone inte om det blir så dyrt som beräkningarna visar.
Bland två onda ting, att öka biljettpriserna eller att ha en något glesare turtäthet, så anser Curt Nygren att det senare är minst skadligt.
- Om bussarna går var tionde minut eller var 15:e minut tror jag inte spelar någon avgörande roll, säger han.
Fördelen om bussarna går var tionde minut är att det kanske inte behövs några tidtabeller, menar David Eldrot.
Folk kan bara ställa sig och vänta, de får ett enkelt förhållningssätt till kollektivtrafiken.
Och det kan behövas. Målet är att resandet ska öka med 20 procent fram till och med år 2006. Den ambitionen finns fortfarande kvar.

MARIA BRANDER
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons