Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jättelätt - men jättefarligt

/
  • Foto: ANNAKARIN BJÖRNSTRÖM Klarat sig.  Än så länge har Lingvalls motor inte fått in någon helt kraschad moped till verkstaden, men i övriga Sverige hade redan i juli tolv personer dött i mopedolyckor. - Skotermodellen är kanske mest olycksdrabbad, säger Tommy Lingvall.

GÄVLEDen som krockar med sin trimmade moped får ingen ersättning från försäkringsbolaget.Det kan innebära reparationer för tiotusentals kronor ur egen ficka.

Annons
Samtidigt vet de flesta föräldrar om att deras barns mopeder är trimmade.
Enligt en undersökning gjord av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, är 70 procent av alla mopeder trimmade. Enligt samma undersökning vet 94 procent av föräldrarna om att deras barn kör runt på trimmade mopeder.
Men vad de kanske inte känner till är att försäkringsbolagen nu tar krafttag mot trimningen. För trimningen skördar dödsoffer. Hittills i år har tolv personer dött i mopedolyckor.
-Körs mopeden för fort och det kan styrkas, då betalar vi inte ut någon vagnskadeersättning, säger Urban Engström, skadechef på Länsförsäkringar Gävleborg.
Den policyn delas av de flesta försäkringsbolagen.

Kollar polisrapporten
För att få reda på om en olycksmoped varit trimmad brukar försäkringsbolagen titta på polisrapporten från olyckan. Men den senaste tiden har de även tagit till andra åtgärder.
-När vi får in en skadad moped ringer vi försäkringsbolaget som skickar en kille för att titta på den. Han brukar även provköra den för att se om den är trimmad. Det är något de har börjat med på senare tid, säger Leif Gustavsson på Motorcenter i Gävle.
Enligt honom har det hänt att verkstaden lämnat tillbaka trasiga mopeder till ägaren, eftersom försäkringsbolaget upptäckt att de varit trimmade.
Då får ägaren själv bekosta lagningen, som kan vara en dyr affär enligt Länsförsäkringar.
-Kostnaden för snittskadan har ökat med uppemot 200 procent från 1997 till 2002. Mopederna är ju dyrare, men man kan också spekulera i att det beror på fart. Högre fart ger större skador, även personskador, säger Urban Engström.
MAGNUS LUNDQUIST
026-159663
magnus.lundquist@gd.se
Annons
Annons
Annons