Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
  • Problemet med inloggning på sajterna är löst. Ursäkta för orsakat besvär. ⇒ Läs mer
Annons

Jessica saknar sin specialbil

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Mycket jobb. Jessica Åströms bil är nu helt

GÄVLE
Jessica Åström, 22, sladdade i november in i en stolpe med sin handikappanpassade bil. Fortfarande, efter nästan fem månader, är hon utan sin Volkswagen Golf.

Trots svåra skador bestämde Länsförsäkringar att bilen skulle repareras. Det tog Bilmetro i Gävle fyra månader att fixa jobbet. När dörrarna skulle monteras efter lackeringen fick bakdörren inte plats. Stolpen mellan dörrarna var felmonterad!

Nerriven igen

Därför är bilen nerriven en andra gång och står nu i Bilmetros plåtverkstad i Bollnäs.
- Det krävs tre eller fyra veckors jobb till innan bilen är klar och lackerad, sa bilplåtslagaren Jan-Erik Öhman när GD tillsammans med ägaren tittade på bilen i Bollnäs på torsdagen.
Jessica Åström har drabbats hårdare än andra bilägare som tvingas avvara bilen en längre tid. Hennes VW Golf av 2000 års modell är anpassad efter hennes handikapp. Hon kan inte köra någon annan bil. I annat fall hade hon fått låna en bil av Bilmetro.
Jessica, som föddes med en CP-skada, går utmärkt men orkar inte längre sträckor. Och hon orkar inte bära tungt. Därför måste hon ha bilen i de flesta sammanhang, när hon ska handla till exempel. När hon ska kortare sträckor klarar hon sig dock med sin permobil. I vinter har hon tvingas åka färdtjänst för stora pengar.

In i stolpe
Det var i första riktiga halkan i höstas som det gick snett för Jessica. Hon var på väg från föräldrarna i Hedesunda hem till Gävle.
- Bilen började sladda i en kurva och jag försökte styra emot men det hjälpte inte. Den for ner i diket och träffade en elstolpe. Jag satt förstås i bältet och hade tur som klarade mig. Jag hade ont i ryggen en vecka men behövde aldrig till sjukhus, berättar hon.
Reparationskalkylen för bilen blev cirka 80 000 kronor, betydligt under bilens värde. Länsförsäkringar gav klartecken till reparation praktiskt taget omgående.
Första beskedet från Bilmetro var att bilen skulle vara klar före jul. Tidpunkten ändrades till januari. Sen har det rullat på vecka för vecka. Sedan cirka två veckor står bilen i Bilmetros verkstad i Bollnäs.
Där har plåtslagarna tvingas starta jobbet med att riva det mesta som var gjort. För att kunna reparera det som visade sig vara fel, balken mellan dörrarna som kallas B-stolpen, tvingades man riva ur all inredning och även plocka bort taket en andra gång.
- Det är väldigt sorgligt det här. Vi har missat helt enkelt, medger verkstadschef Mattias Lennartsson och anför flera olyckliga omständigheter till tidsågången.
- Vi har en tid haft väldigt dåligt med folk på grund av sjukskrivningar, förklarar han.
Förra veckan fanns bara en av fyra i plåtverkstaden i tjänst. Därför transporterades bilen till företagets plåtverkstad i Bollnäs. Där är nämligen väntetiderna obetydliga jämfört med i Gävle.
- Det här blev fel från början. Bilen hade så omfattande skador att den borde ha skrotats, menar Lennartsson.
Länsförsäkringars skadereglerare Ove Ädel säger annorlunda:
- Eftersom bilen är betydligt mer värd än reparationskalkylen bestämde vi om reparation. Vårt uppdrag är ju att skydda försäkringstagarnas intressen, säger han.
Ädel är väldigt ledsen över tidsrymden på just den här reparationen och säger att Länsförsäkringar gång på gång stött på om bilen:
- Jag tycker otroligt synd om Jessica. Det blev dubbelt olyckligt eftersom den här bilen är speciellt anpassad till henne.
Försäkringsbolagen löser som regel in skadade bilar när reparationskostnaden beräknas närma sig bilens värde. När det gäller handikappanpassade bilar kan man ibland reparera bilar även om kostnaden överstiger värdet. Förklaringen är att handikapputrustningen oftast är väldigt dyr att flytta.
Ingen kunde då veta att reparationskostnaden skulle bli ungefär den dubbla mot beräknat och alltså långt över bilens marknadsvärde. Den första misslyckade reparationen får förstås Bilmetro stå själva.

Begär ersättning
Jessicas pappa har begärt ersättning till henne för alla extrakostnader hon haft för taxi och andra resor de månader bilen stått på verkstad.
- Hon har inte merförsäkring. Den kan ge ersättning för hyrbil eller hundra kronor för stillestånd per dag under skälig reparationstid. Tyvärr kan vi inte reglera skador på känslor, säger Ove Ädel.
Pappan har krävt ekonomisk kompensation för sin dotters räkning hos Bilmetro. Verkstadschefen har lovat att hon ska slippa betala självrisken på 4 000 kronor.
- Det är alldeles för litet, säger pappan som tycker att Bilmetro skött hela ärendet fruktansvärt illa.
Jessica Åström längtar nu oerhört efter att få sätta sig bakom ratten igen eftersom hon älskar att köra sin bil.
Hon är mest besviken över att Bilmetro gång på gång lovat ha bilen klar och inte hållit sina löften.
Nu jobbas det i alla fall hårt på hennes bil. Det har hon sett med egna ögon.

OLLE HILDINGSON
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons