Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kaffet godast när du tror att det är ekologiskt

/
  • Docent Patrik Sörqvists, till vänster, dricker kaffe med doktoranden och kollegan Anatole Nöstl.

En grupp forskare har visat att kaffet smakar godare om du tror att det är miljömärkt. Amerikanska Los Angeles Times och brittiska Daily Mail uppmärksammade Gävlestudien.

Annons

Patrik Sörqvist är docent och lektor i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle. Han ledde gruppen som ligger bakom studien, som nu uppmärksammas i USA.

– Det är intressant att se att det finns en placeboeffekt av att kalla produkten ekologisk, när allt kaffe faktiskt var ekologiskt, säger Patrik Sörqvist.

Fenomenet att positiva associationer förstärker en smakupplevelse är känd sedan tidigare. Först nu applicerades det på den ekologiska märkningen.

– Men det kan ju också finnas en faktisk skillnad mellan ekologiskt producerade och besprutade varianter, tillägger han.

Miljöpsykologin vid Högskolan i Gävle har tidigare fokuserat på psykologin i arbets- och skolmiljö. På senare tid har fältet kommit att fokusera mer på klimat och miljö i ett vidare perspektiv.

– Att vi fått sådan kolossal medial uppmärksamhet är väldigt bra. Det visar att det här är ett forskningsområde som är värt att satsa på i framtiden, säger han.

Ett vidare syfte med studien är att undersöka hur man kan stimulera grön konsumtion med rätt marknadsföring. I USA och Storbritannien har debatten handlat mycket om Greenwash, att produkter i vinstsyfte marknadsförs som miljövänliga utan egentligen vara det.

– Grön konsumtion är en stor politiskt debatt där, mycket mer än i Sverige. Debatten är tamare här, kanske för att det är allmänt socialt önskvärt att handla eko, säger han.

Forskargruppen genomförde tre experiment. I det första experimentet fick deltagarna två koppar kaffe, där det ena sades vara ekologiskt och det andra inte. De skulle sedan jämföra smakupplevelsen.

– De uppgav att kaffet smakade godare när de trodde att det var ekologiskt, säger Patrik Sörqvist.

I nästa test fick deltagarna först välja ut det kaffe de gillade bäst. Hälften av deltagarna fick efter sitt val veta att den de valt inte var ekologiskt.

– Trots att de gillade det andra kaffet mer kunde de ändå tänka sig att betala mer för det ekologiska kaffet som de gillade mindre. Det är intressant, säger Patrik Sörqvist.

Men den attityd man visar utåt kanske inte är den man faktiskt handlar utefter. Därför gjordes ett sista experiment där deltagarna i en grupp rapporterade sina svar till en testledare och den andra anonymt.

– Men det var snarare tvärtom, i den anonyma gruppen var tendensen att föredra det så kallade ekologiska alternativet något starkare, säger han.

Annons
Annons
Annons