Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Klinga nära träffa 15-åring

/
  • Foto: COHNNY SKOGLUND Millimeter från en tragedi. Claes Hahne fick sina byxor söndertrasade och ett skärsår i benet när vinkelslipen gick sönder. Sonen Philip till höger klarade sig precis från att träffas i ansiktet när skärhuvudet lossnade från maskinen.

GÄVLE
En vinkelslip inköpt på varuhuset Rusta i Gävle höll på att bli en dödsfälla för trönöbon Claes Hahne. När han skulle använda maskinen för första gången lossnade hela skärhuvudet, med skärklingan snurrande på högvarv. Maskindelen for iväg som en projektil, missade hans son Philip med en hårsmån och studsade in i benet på Claes Hahne.

- Det kunde ha slutat hur illa som helst, säger Claes Hahne.
Skärklingan skar in i benet och han fick åka till sjukhus för omplåstring.
Sonen klarerade sig helt utan skador.
- Han förstod nästan inte vad som hänt. Det var först efteråt han blev chockad, säger Claes Hahne.

Ingen ursäkt
När han vände sig till Rusta i Gävle fick han bara beskedet att han skulle vända sig till sitt försäkringsbolag. Personalen i Gävle undrade inte hur olyckan hade gått till, och någon ursäkt fick Claes Hahne aldrig, inte ens något erbjudande om ersättning.
- Det är tragiskt att ett så stort företag kan behandla sina kunder så illa.
Han har tidigare jobbat som bilplåtslagare och är väl förtrogen med tvärslipmaskiner. En maskin för 99 kronor är knappast någon kvalitetsprodukt med lång livslängd, det inser Claes Hahne. Men han anade inte att maskinen skulle gå sönder efter bara några minuters körning, och utsätta honom själv och hans barn för livsfara.

Skruvarna lösa
Skärhuvudet på tvärslipen sitter fast med fyra skruvar. Alla fyra skruvarna hade lossnat och enligt Claes Hahne måste skruvarna ha varit lösa redan från början.
Nu har han kontaktat advokat för att få ersättning av Rusta och för att se till att de kontrollerar maskinerna de säljer.
GD fick på onsdagen kontakt med Rustas marknadschef, Lisa Pers-Ohlsén, som beklagar att Claes Hahne känner sig illa behandlad.
- Vi har en ny butikschef som inte kan rutinerna när det gäller sådant här. Det är jättetråkigt att kunden inte har fått ett vänligt bemötande.
Enligt henne säljer Rusta 15 000 vinkelslipar per år och något liknande har aldrig inträffat tidigare.
- Jag är väldigt angelägen om att komma i kontakt med honom så att vi kan få veta vad som har hänt, och så att vi kan kompensera honom, säger Lisa Pers-Ohlsén.

SVEN-OLOF EKMAN
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons