Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Knappt läsbar text kan kosta 5.000

/
  • Arkivfoto: GUN WIGH Upprörd. Björn Thysell är upprörd över den metod som elföretaget använder.

GÄVLE
Bluffakturor är återigen i omlopp. Den här gången är det ett elbolag som använder sig av tvivelaktiga metoder.

Annons
En av dem som fått en faktura från Skandinavia kraft & elnät AB är Björn Thysell, Hemlingbystugan.
- Man blir förbannad, det är svinaktigt. Det står visserligen avisering längst upp men blanketten är utformad som en faktura så den slinker säkert igenom på många ställen. Jag har inte polisanmält det här men ska göra det på tisdag, säger han.

Knappt läsbar
Med blanketten, där beräknade elkostnader uppges, finns ett inbetalningskort på 4 997 kronor. Summan ska vara betald den 30 april. Mitt på blanketten finns en liten ruta med knappt läsbar text där det framkommer att det handlar om ett erbjudande som det går att läsa mer om på en Internet-adress.
- Jag fick en liknande faktura för någon vecka sedan från ett telefonbolag och det har hänt flera gånger så jag är alltid extra uppmärksam, säger Björn Thysell.
Även Triennium Fastighetsentreprenad AB har fått samma "faktura". Trots att firmorna förmodligen förbrukar olika mycket el är beloppen desamma för båda.
- Det är första gången jag fått en sån här faktura. Den kom på torsdagen så jag har inte hunnit göra någon polisanmälan än, säger Dan Svedberg på Triennium.

Ingen abonnent
Vid ett försök att ringa Skandinavia kraft & elnät AB visar det sig att det uppgivna kundservicenumret inte existerar.
- Det är många som ringt om det här men det numret har ingen abonnent, säger en telefonist på nummerupplysningen 118 118.
Ett annat telefonnummer på aviseringen går till ett företag med namnet Aktieboken 2894 AB. Den uppgivna firman, Skandinavia kraft och elnät AB, har överhuvudtaget inget telefonnummer registrerat.
Inte heller den uppgivna Internet-adressen går att få fram.
Polisinspektör Urban Fredriksson känner till ett flertal fakturor. Han håller med om att det finstilta i stämpeln är otydligt.
- Frågan är vilket uppsåt företaget har. Man ska inte skicka in några pengar eftersom de inte i klartext talat om vad de erbjuder. Som jag ser det är det ett erbjudande men enligt marknadsföringslagen kanske det inte är det. Råkar man betala kan man göra anmälan till oss eller till konsumentombudsmannen för att få det prövat.

Ingen egen utredning
Eftersom det handlar om en Stockholmsfirma gör Gävlepolisen ingen utredning. Däremot skickas anmälningarna vidare till Stockholmspolisen som får göra en bedömning om "fakturorna" ska leda till en vidare utredning eller inte.
- Min bedömning är att det är ett erbjudande även om det är luddigt. Men kollar man telefonnummer och hemsida kan man konstatera att man inte ska betala något. Och det är aldrig fel att polisanmäla.

MONIQA SWÄLAS
026-15 96 28
moniqa.swalas@gd.se
Annons
Annons
Annons