Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen ger miljoner till p-hus

GÄVLEKommunen betalar fyra miljoner kronor för att Fastighetspartner ska bygga ett extra p-däck på Nian.

Annons
Det framgår av exploateringsavtalet som kommunstyrelsen i Gävle har godkänt.
Mot beslutet reserverade sig miljöpartiet och vänsterpartiet.
- Det är fel att kommunen investerar pengar i ett privat företag. Dessutom tycker jag att om kommunen har fyra miljoner kronor att investera kan man använda dem bättre, säger Ulla Andersson, v.

Överenskommelsen om att kommunen ska betala för en fastighetsägares p-platser är ovanlig.
- Jag tror inte att vi har något liknande avtal med någon annan. Men det är ett bra avtal. Vi får avkastning på vår investering, och vi får fler parkeringsplatser i centrum, säger David Eldrot, chef för tekniska kontoret.
- Om inte vi gått in skulle bara halva p-däcket byggas. Det har företaget sagt, säger han.

Exploateringsavtalet innebär att Fastighetspartner lovar att bygga ett nytt parkeringsdäck med 200 nya parkeringsplatser. Kommunens bidrag på fyra miljoner motsvarar 60 av dessa platser. För att få utnyttja dessa 60 platser betalar Fastighetspartner i sin tur 250 000 kronor per år till Gävle kommun. Det betyder att kommunen får tillbaka sina fyra investerade miljoner på 16 år.
Det finns två skäl att investera i ett p-däck, säger David Eldrot:
- För det första har vi debatten om att kommunen gör för lite för att ordna parkeringsplatser i centrum. Det här är ett sätt att stötta centrumhandeln.
- För det andra är det bra för miljön, eftersom den som kör bil kommer att veta säkert var man kan ställa bilen, i stället för att köra runt och leta.
Men Ulla Andersson, v, tycker att pengarna används fel.

- Om man vill stötta centrumhandeln vore det bättre att satsa pengarna på en vackrare Drottninggata eller på kollektivtrafiken, så det blir lättare att åka buss till centrum, säger hon.
- Våra egna verksamheter har så ont om pengar att det känns fel när de går till ett privat företag.
Att kollektivtrafiken behöver pengar stämmer i och för sig, menar David Eldrot, men i det här fallet var det inget alternativ, menar han.
- På det här sättet fick vi avkastning på pengarna. Det får vi inte om vi investerar dem i kollektivtrafiken, säger han.
- Och vi behöver få bort bilar från gatorna, säger han.
I exploateringsavtalet ingår också att kommunen säljer en bit av Drottninggatan, där en utbyggnad för restaurangverksamheten ska byggas, för 200 000 kronor, och att Fastighetspartner står för de gatuarbeten på Stortorget och drottninggatan som följer av ombyggnaden.

INGEGERD SÖRGARD
Annons
Annons
Annons