Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Kommunens uppmaning för att rädda skärgårdstrafiken: "Gävlebor, åk till Limön!"

+
Läs senare
/

På torsdagsmorgonen möttes Limöbåtens kapten Per Rydback och kommunen för att diskutera krisen för skärgårdstrafiken. Nu står det klart att de dagliga turerna begränsas till enbart helgtrafik från och med den tredje augusti.

GD berättade på torsdagen att kommunens pengar till skärgårdstrafiken inte räcker till och att Limöbåtens kapten Per Rydback därför ser sig tvungen att dra ner på antalet turer och förkorta säsongen.

– Läget är förtvivlat. Det går inte att överleva på de pengar som kommunen ger mig, sa han.

På torsdagsmorgonen träffade han kommunens samhällsbyggnadschef Elisabet Jonsson för att diskutera det uppkomna läget.

Som GD berättat står det i kontraktet mellan parterna att Limöbåten ska gå två gånger per dag till och med augusti, och tre gånger per dag under fyra veckor. Men nu väljer kommunen att backa från kravet.

– Vi är överens med Per Rydback om att minska antalet turer i augusti. Det är olyckligt, men tyvärr en realitet, säger Elisabet Jonsson.

Överenskommelsen innebär tre turer om dagen till och med den 26 juli, två turer om dagen den 27 juli-2 augusti och därefter endast helgtrafik.

Elisabet Jonsson hänvisar till det ostadiga vädret som lett till minskade biljettintäkter för Limöbåten. Hittills i år har antalet passagerare varit 5 000 färre än förra året.

Men ersättningen från kommunen är också mindre än vanligt. Efter allt kaos med avbrutna upphandlingar och överklaganden valde kommunen att direktupphandla båttrafiken av Per Rydback och hans företag Rederi AB. För att köra båten får han 505 800 kronor, gränsen för en direktupphandling. Det är betydligt mindre än de 1,4 miljoner kronor som han hade begärt.

Enligt Elisabet Jonsson kan kommunen inte skjuta till mer pengar till trafiken utan att bryta mot upphandlingsreglerna.

– Rent juridiskt är vi lite bakbundna av lagen om offentlig upphandling, säger hon.

Att göra ytterligare en direktupphandling med en annan entreprenör ser hon inte som någon lösning.

– För mig är det främmande att ha flera entreprenörer på samma uppdrag. Det skulle bli oschysst mellan entreprenörerna, säger Elisabet Jonsson.

I stället uppmanar hon nu Gävleborna att åka till Limön. Ju fler som åker dit, desto större chans att Limöbåten får råd med fler turer än bara helgtrafik i augusti.

– Limön är en pärla med en jättefin skogsslinga att promenera på. Det fungerar bra att åka dit även när det är mulet, säger hon.

GD sökte under torsdagen Per Rydback för en kommentar. I ett pressmeddelande säger han:

– Nu hoppas jag att vädret vänder, att gävleborna fyller turerna och att företagen chartrar företagsresor så att jag har större chans att fortsätta med min verksamhet.

LÄS MER:

Limöbåten måste dra ner på turerna: "Läget är förtvivlat"

Insändare: "Rädda Limötrafiken!"

Limöbåten polisanmäld efter olaglig alkoholförsäljning

Limöbåtens kapten ifrågasätts

Kommunen: "Vi lär oss av det här"

Dömd ekobrottsling vill köra Limöbåten

Alla mot alla i Limöbåtskaoset

Limöbåten ställer in Furuviksturerna

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons