Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpvanor styr eko-mjölkens hyllplats

GÄVLEHemköp subventionerade under två år den ekologiska mjölken så att den kostade lika mycket som den vanliga mjölken.

Annons
Deras Krav-försäljning ligger nu på 20 procent av all mellanmjölk.
-Slutmålet är att kunna byta ut den konventionella mjölken helt. Vi diskuterar just nu med Arla om det går, säger Ove Berglund, miljöansvarig på Hemköp Sverige.
Han förklarar att de medvetet ställer Krav-mjölken på samma ställe som den konventionella mjölken på Hemköp.
-Så mycket helbur som möjligt, så att den står på golvet bredvid den andra. Just mjölk, där går man som konsument väldigt mycket på vana, säger han.
Konsum Gävleborg resonerar lite annorlunda.
-Vi disponerar efter hur kundens köpvanor ser ut. Det största utrymmet till det som säljer mest, säger Conny Eriksson, affärsområdeschef Konsum Gävleborg.
Därmed får Krav-mjölken stå kvar uppe på hyllan. Att låta den byta plats med den konventionella mjölken för att "tvinga" fram ökad försäljning tror inte Conny Eriksson är någon bra idé.
-Vi kan ju inte bestämma över huvudet på folk vad de ska köpa. Man kan ju inte ta bort det som 99 procent av kunderna fortfarande vill ha, säger han.
På Ica ligger åsikten någonstans mitt emellan Hemköp och Konsum.
-Försäljningen av ekologiska varor ska stimuleras genom hyllplacering. Vi måste bryta vanans makt, säger Kerstin Lindvall, miljöansvarig på Ica.
Enligt henne har Ica som uppsatt mål att tio procent av den totala försäljningen ska vara ekologisk.
Ica, Konsum och Axfood (som äger Hemköp) har tillsammans 85 procent av livsmedelsmarknaden i Sverige. Deras agerande spelar därför en stor roll för konsumenternas köpvanor.

MAGNUS LUNDQUIST
026-159663
magnus.lundquist@gd.se
Annons
Annons