Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Kritik får Attendo Care att förbättra äldrevården

+
Läs senare

GÄVLEUtbildning, en verksamhetschef till och bättre hantering av klagomål är några av de åtgärder inom äldreomsorgen som Attendo care vidtar med anledning av höstens kritik.

Regionchef Yvonne Hemingstam berättade på omvårdnadsnämndens möte vad företaget gör för att förbättra sin verksamhet. Företaget driver sedan den första mars hemtjänst Söder och Björkegrenska gården.

Få svarade på enkät

Hon redovisade också enkäter gjorda i september om vården pensionärerna får. De anhöriga företaget kunnat få tag i, pensionärer och personal fick svara.
Nämnden konstaterade dock att det var för få svarande i personalgrupperna, 25 av de runt 60 som jobbar på äldreboendet och 22 av de runt 70 i hemtjänsten, för att det skulle gå att utläsa något av deras svar. Mellan 60 och 70 procent av pensionärer och anhöriga som svarat var nöjda med vården men mindre än hälften kände till kontaktpersonerna.
Hon berättade också vad företaget gör åt de brister som framkommit under hösten. De har sett över låsrutiner och alla pensionärer ska få en kontaktperson. Utbildningar om dokumentation, introduktion och för samordnare har hållits och nya rutiner för informationsutbyte mellan äldreomsorgen och hälsocentralen har tagits fram.
Yvonne Hemingstam var också kritisk mot att personalen under två år har möjlighet att återgå till sin kommunala anställning. Hon tycker att det är för lång tid som inte ger deras verksamhet en chans att komma igång.

ANNA BAGGE
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons