Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Kunderna höjer tonen mot banken

+
Läs senare
/
  • Gunilla Sydbrink har haft samma bank i över 40 år. Men om det blir för besvärligt med en kontantlös bank kan hon tänka sig att byta.

Från den 1 mars finns inga kontanter på Swedbank. Kunder offras när kontanthanteringen försvinner från bankerna

Fokus ska ligga på kundernas behov, enligt Swedbanks värdegrund.

Men Gunilla Sydbrink är en av många kunder som beklagar att hon inte längre kan ta ut pengar över disk.

– Det är kolossalt dyrt med kontanthantering, det är ingen lönsam verksamhet, säger Elisabeth Mereborg, företagschef i Gävle.

Under de senaste veckorna har flera insändare från missnöjda bankkunder publicerats i Gefle Dagblad. Orsaken är att Swedbank, precis som SEB och Nordea, begränsar sin kontanthantering mer och mer.

Den som vill ta ut pengar hänvisas till automater eller exempelvis Ica-butiker. Från och med den 1 mars kan insättningar endast göras på Forex eller butiker som tar emot kassagiro.

– Jag tycker att det är jätte- jobbigt. Det är lite tragiskt, säger Gunilla Sydbrink.

– Det är ju så med oss äldre. Det är många som är missnöjda.

Hon har varit kund hos Swedbank sedan 60-talet och byter inte i första taget. Men stoppet för kontanthanteringen har i alla fall väckt tanken.

– Om det blir för jobbigt kan jag tänka mig det. Det bästa vore om det var kvar.

Swedbank menar att förändringen ökar tryggheten eftersom färre kontanter kommer i omlopp när fler väljer elektronisk betalning. Men för de kunder som vill använda fysiska pengar även i fortsättningen finns ingen bra lösning.

– Vi förstår att det här inte blev positivt för en grupp kunder, en del kommer i kläm i slutändan, säger Elisabeth Mereborg.

Swedbank tror på en ”traditionell bankmodell” där ”medarbetare ska vara lyhörda för kundernas önskemål”, enligt bankens värdegrund.

– Vi försöker lära våra kunder att bli kontantsmarta. De flesta tycker inte att det här är ett stort problem, men för tant Agda, 84 år, som vill ta ut kontanter i kassan är det inte bra, säger Elisabeth Mereborg.

En annan nyhet är att kontanter inte längre får förvaras i Swedbanks bankfack. Många av bankens traditionella funktioner försvinner samtidigt som kunderna får betala avgifter för att betala med kort och sköta sina bankärenden på internet.

Varför ska man över huvud taget vara bankkund?

– På grund av den kvalificerade rådgivningen som vi ger. Kontanthanteringen kräver mycket personal som kan ägna sig åt rådgivning i stället för att flytta pengar, säger Elisabeth Mereborg.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons