Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Kvinna med Porsche fick rätt

Efter mindre än tre månader gick oljekylaren sönder på den nyinköpta Porschen. Nu bör ägaren få 23 000 kronor i ersättning från säljaren, rekommenderar ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

Det var i maj i fjol som en kvinna i 40-årsåldern från Gävle köpte en begagnad Porsche 911 Carrera från en bilfirma i Nacka. I början av augusti visade oljemätaren låg nivå och kvinnan kontaktade bilfirman, som rådde henne att vända sig till en verkstad i Eskilstuna.

Oljekylaren var trasig och reparationen gick på drygt 21 000 kronor – en kostnad som bilfirman inte ville stå för eftersom felet uppstått efter försäljningen. Kvinnan vände sig till ARN som nu konstaterar att bilen hade ett ”köprättsligt relevant fel”.

Enligt konsumentköplagen ska fel som upptäcks inom sex månader efter köpet anses ha funnits vid försäljningstillfället. Slutsatsen och ARN:s rekommendation är därför att bilfirman ska ersätta ägaren med sammanlagt 23 360 kronor, varav drygt 2 000 kronor är reseersättning.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons