Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lång väntan på elfaktura

GÄVLEVattenfall slarvar med faktureringen av sina elkunder.Flera Gävlebor har hört av sig till kommunens konsumentvägledare sedan de fått sin första räkning på 17-18 månader.

Annons
-Det ringde en häromdan som hade fått en räkning på 4 500 kronor, säger konsumentvägledare Kristina Fält.
På Vattenfall är man medveten om problemen.
-Det här med 18 månader är ett undantagsfall, men vi kan konstatera att hundratals kunder har drabbats i ert område.
-Vi har helt enkelt inte hunnit med att fakturera dem i tid, säger Vattenfalls informationschef Gert Honnér.
Enligt lagen har elbolagen tre år på sig att kräva in betalning av sina kunder, och det är därmed inte förbjudet att skicka fakturor så här sällan. Men det kan bli en tung utgift för ett enskilt hushåll om en räkning på de senaste femton månadernas elförbrukning plötsligt dimper ner i brevlådan.
-Jag förstår mycket väl att till exempel en pensionär kan tycka att det är jobbigt redan vid några hundralappar extra. Är det stora belopp det här rör sig om är det inga problem att göra upp med oss om en räntefri amorteringsplan. Det är självklart att vi ställer upp eftersom det är vi som gjort fel, säger Gert Honnér.
Han hänvisar drabbade kunder till Vattenfalls kundservice i Gävle på telefon 026-15 33 10 där de får hjälp att diskutera avbetalning.
-Vi gör allt för att det här inte ska hända igen, säger Gert Honnér.
MAGNUS LUNDQUIST
026-159663
magnus.lundquist@gd.se
Annons
Annons
Annons