Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Laserpistol fäller fortkörare på sjön

GÄVLE
Alla bilförare är medvetna om risken att få böta om de kör för fort. Även på sjön finns fartbegränsningar. Men där har det hittills varit tämligen ofarligt att köra för fort. Inte nu längre.

Förra året fick kustbevakningen i Gävle ett laserinstrument för fartmätningar. Den är precis lika som polisens mätare med den skillnaden att den visar hastigheten i knop. Till den här säsongen får också kustbevakningen i Hudiksvall en laserpistol.

Utbildning
Alla kustbevakare i Gävle har utbildats på lasermätning av specialister från polisen.
En av dem är Pontus Nordlinder som deltog i flera fartkontroller av fritidsbåtar under förra säsongen.
- Vi hade en hel del kontroller, främst runt Öregrund där det finns mer fritidsbåtar än i Gävle. Men vi var även runt Limön, berättar han.

Snabbt och enkelt
Med lasermätaren går det mycket snabbt och enkelt att mäta upp hastigheten på en bil likaväl som på en båt. Mätningen får ske på som mest 400 meters avstånd även om den kan ske på tre gånger så lång sträcka.
- Vi har inte haft fartkontroller speciellt ofta tidigare men nu när det är lättare blir det fler. Vi har dock inte någon prioriterad målsättning att öka den verksamheten, säger Kjell Malmborg, chef för kustbevakningen i Gävle.
Det finns inte speciellt många fartbegränsningar i havet i Gävleområdet. De mest trafikerade lederna med gräns på sju knop finns mellan Limön och Römaren samt vid inloppet i Dalälven. Även i Eskösundet och på Iggön finns fartbegränsningar.
Däremot inte in till Fliskärsvarvet. Och framför allt inte in i Gavleån från utloppet i havet.
- Där är det många som anser att fartbegränsning skulle behövas, säger Malmborg.
En handfull båtförare fick böta för fortkörning på den fartbegränsade sträckan vid Limön förra sommaren.

Olika metoder
Några mättes upp med laser. Andra rapporterades genom bedömningar som kustbevakarna gjorde från sin så kallade rib-båt, en grundgående 35-knopsbåt med vattenjetaggregat. Två som rapporterades samma dag (7 augusti), en gävlebo och en valbobo, vägrade att godta ordningsboten. Därmed hamnade de i tingsrätten. Den ena domen fälldes i januari och den andra i april. I båda fallen ogillades åtalen för, som det heter, förseelse mot sjötrafikförordningen.
Inte för att rätten ifrågasatte kustbevakarnas bedömning att båda båtarna kört i tolv knop. Den verkliga farten torde ha varit betydligt högre. Grunden till frikännandena var att skyltningen av sjuknopsgränsen bedömdes som otydlig.
- Det stämmer att det kan vara svårt att se skyltarna om man kommer från Ytterriskan (Bönahållet). Däremot står skyltarna mycket tätare när man kommer i farleden som passerar Gävle motorbåtsklubb (från Engesbergshållet). Också när man kommer mot Limön från Båkhars- och Leharsrännan är skyltarna lätta att se, säger Kjell Malmborg.

Rapport
När kustbevakningen noterar en fortkörning på sjön skrivs en rapport som går till polisen för utredning.
- Men det är på gång att vi precis som polisen ska kunna skriva en ordningsbot direkt. Det kommer, men kanske inte i sommar.
OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson_gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons