Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Ledningsfel ledde till tågkaos

+
Läs senare
/
  • ARKIVBILD Väntan. Det blev lång väntan för många som skulle åka tåg från Gävle i går kväll. Ett brott på en återströmsledning stoppade trafiken på Ostkustbanan.

GÄVLEEtt brott på en återströmsledning nära Trödje ledde till tågkaos på Ostkustbanan på torsdagen. All tågtrafik mellan Gävle och Söderhamn stod i första skedet stilla i ganska precis fyra timmar. Efter att ha släppt igenom fyra tåg som blivit stående på linjen tvingades man stänga av strömmen igen för en permanent reparation. Vid 21.30-tiden hade Banverket förhoppningen att trafiken skulle kunna släppas på i normal omfattning efter ytterligare en timme, alltså 22.30.

Tusentals passagerare på Ostkustbanan drabbades av kraftiga förseningar på grund av ledningsfelet i Trödje. Många blev försenade i flera timmar trots att bussar sattes in i båda riktningar mellan Gävle och Söderhamn.
Banverket bröt strömmen första gången klockan 16.15. Detta sedan man fått larm från en privatperson som sett en eldkvast från en ledningsstolpe längs järnvägsspåret vid Trödje.
Reparatörer från Banverket var snabbt på plats och fann skadan. Efter drygt en timme släppte man på strömmen igen. Banverkets personal upptäckte då ytterligare ett brott på samma ledning i närheten av det första. Även från det felstället slog en kraftig eldkvast ut.
Ny avstängning klockan 18, ny provisorisk reparation som var avklarad efter cirka 50 minuter.
Strömmen släpptes på vid 19-tiden igen men trots att inget nytt ledningsfel upptäcktes kom trafiken ändå inte igång.
Ett norrgående X2000-tåg som blivit stående nära Trödje station förblev strömlöst.
När tåget tappade kraften vid första avstängningen sänkte lokföraren strömavtagaren som leder strömmen på 16 000 volt från kontaktledningen till tågets motorer.
Stoppet på nära tre timmar hade tärt så hårt på tågets batterikapacitet att det inte fanns ström nog att lyfta upp strömavtagaren igen.
Ett tåg kan alltså precis som en bil vägra att starta på grund av dåliga batterier...
- Vi blev därför tvungna att bogsera X2000-tåget till mötesspåret i Trödje. Trafiken kom igång igen strax efter klockan 20, berättar Paul Eriksson, jourhavande på Banverkets pressavdelning
Därmed var inte eländet slut. När de fyra tågen på linjen släppts förbi Trödje ansåg Banverket det nödvändigt att reparera återströmsledningen permanent och därför bröt man strömmen för tredje gången. Förhoppningen var att det arbetet skulle vara avklarat till 22.30.
Det var kaos under flera timmar i rusningstid på centralen i Gävle. Många passagerare var upprörda över dålig information, ett återkommande problem vid tågförseningar.
Mats Hedsträm, reporter på Gefle Dagblad, skulle med tåget mot Stockholm 18.12. Han kom iväg drygt två timmar efter utsatt tid.
- Det enda besked vi egentligen fick i högtalaren var att det skulle komma besked senare. Det fanns inga tågvärdar på perrongen som vi resenärer kunde ställa frågor till, säger han.

OLLE HILDINGSON
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons