Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Ljusning – efter 18 dagar

+
Läs senare
/
  • Det tog 18 dagar för Xiao Digin från Kina att få ström till sin studentlägenhet. Inte okej, enligt både honom och Gavlegårdarna. Varken kvartersvärden eller förvaltaren känner till att han ringt vid ett flertal tillfällen.

Utbytesstudenten Xiao Digin från Kina har varit utan ström i sin lägenhet vid högskolan sedan den andra juli.

– Jag blev arg när jag skulle flytta in, men när jag var här i måndags och såg att det inte var fixat blev jag ännu argare, säger han.

Varken kvartersvärden eller förvaltaren på Gavlegårdarna kände till problemet.

Inför sitt andra år på elektrikerprogrammet på Högskolan i Gävle ville 20-åriga Xiao Digin från Kina flytta från Sätra till Stenhammarsvägen på högskolans campusområde.

Men när han kom dit den andra juli upptäckte han att lägenheten saknade ström. Ena halvan av studentkorridoren saknade helt belysning.

– Då ringde vi Gavlegårdarna som lovade att de skulle fixa felet inom någon dag, säger han.

Som tur var hade Xiao en månads överlappning mellan den gamla lägenheten och den nya. Han har alltså dubbla lägenheter nu i juli, och kunde tills vidare stanna kvar i sin gamla lägenhet i Sätra.

Hans granne från Pakistan har bara haft ett fungerande eluttag, och klarat sig hjälpligt på förgreningar från detta.

18 dagar senare, när Xiao återvände för att återigen kolla om strömmen var tillbaka, var fortfarande ingenting åtgärdat.

– Jag tror de bara bryr sig om att laga grejer här inför terminsstart, eftersom vi inte är så många studenter som bor kvar under sommarmånaderna, säger han.

Då ringde han Gavlegårdarna igen, och när GD mötte honom i lägenheten i går förmiddag var plötsligt allt i sin ordning.

Kvartersvärden säger sig inte ha fått några samtal om elfel.

– Jag känner inte till någonting om detta. Det låter som att det gått en säkring, och alla studenter förstår inte hur de ska göra med den gemensamma elcentralen som sitter ute i allrummet, men vilken tid de har ringt är avgörande för om ärendet gått till mig eller jouren, säger han.

Han har inte heller varit där och åtgärdat felet.

– Nej, det kanske jouren ha gjort. Jag gör bara det som inte är akut dagtid, säger han.

Förvaltaren Roberth Krantz på Gavlegårdarna känner inte heller till ärendet. Men tycker att arton dagar är en orimlig tid för att åtgärda den här typen av problem.

– Helt oacceptabelt. Han får gärna höra av sig hit med frågor så att vi kan utreda vad som hänt, säger han.

”Jag känner inte till någonting om detta. Det låter som att det gått en säkring, och alla studenter förstår inte hur de ska göra med den gemensamma elcentralen som sitter ute i allrummet.”

Kvartersvärden

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons