Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Loksimulator dragplåster i museum

GÄVLEJag lär aldrig bli någon tågförare. Men jag kan i alla fall skryta med att jag kört X 2000. Dock, för säkerhets skull, i simulator. Till mitt försvar vill jag framhålla att jag kastades ner på förarstolen oförberedd.

Annons
Två styrspakar en för gas och en för broms, tyfonknapp och en omkastare för fram, bak och neutral är egentligen allt. Starta och trycka upp effekten till hundra procent går väl an, men sen ska man anpassa hastigheten och hinna bromsa i tid också. Hytten rörs med hjälp av hydraulik som ger känsla av acceleration och retardation. Rörelserna ökar onekligen verklighetskänslan. X 2000-tågens lutning i kurvorna får man dock klara sig utan.

Först i världen
I dag inviger Sveriges järnvägsmuseum världens förmodligen första simulator för X 2000.
- I vilket fall är jag säker på att vi är det första järnvägsmuseet i världen med egen loksimulator, säger museets chef Robert Sjöö.
En grupp entusiaster med SAS-piloten (!) Max Larsson i spetsen har utvecklat programmet med utgångspunkt från Microsofts program Trainsimulator. Den från början amerikanska miljön är försvenskad. Det finns motsvarande 30 mil järnväg omgiven av svensk natur med alla landskapstyper. Tåget jag kör möter då och då svenska tåg. Simulatorn har så här långt högertrafik trots att vänstertrafik gäller på svenska spår. Men X 2000-tåget kör fortfarande på gammaldags spår med träsliprar.
Simulatorn finns i lokdelen till ett X-2000-tåg i skala 1:1. Det är samma lokhytt som dåvarande SJ-chefgen Stig Larsson for runt med i landet i början av 1990-talet inför lanseringen av X 2000.
Loksimulatorn står längst in i museet och har tills vidare trängt ut det modernaste museet har att visa upp - ett RC-lok från 1961. Fast loket kommer in igen på spåret bredvid när simulatorinvigningen och den väntade besöksanhopningen är över.
- Vi har saknat möjligheten att visa upp samtiden i museet på ett bra sätt. X 2000-simulatorn är klockren, menar en mycket nöjd Robert Sjöö.
Max Larsson och flera andra entusiaster har lagt ner mycket ideell tid på att utveckla simulatorn. Annars hade järnvägsmuseet aldrig kunnat bära kostnaderna.
Den totala investeringen blir i sammanhanget blygsamma 380 000 kronor.
En av de sakkunniga i projektet är Tim Jansson. Han har kört X2000 men kör numera Arlandabanans tåg. Han är mycket imponerad över resultatet.
- Simulatorn skulle mycket väl fungera vid lokförarutbildning. SJ har en simulator i Mjölby för RC-lok. Programvaran den har kommer inte ens i närheten av den här, säger Jansson.
Robert Sjöö vet ännu inte riktigt hur besökare ska få tillgång till simulatorn. När den körs avancerat måste en instruktör finnas på plats. Det ska gå att köra X2000 alldeles själv också. Då kommer säkerhetssystemet ATC (Automatic Train Control) att vara urkopplat.

Guldslant
- Kanske måste vi ta ut en slant, högst en guldpeng, för att maskineriet inte ska slitas ut, tror Sjöö.
I dag sätter sig bland andra tyngdlyftaren Anders Bergström och Brynässpelaren Henrik Petré i simulatorns förarstol för att tävla om vem som är bästa lokföraren.
Robert Sjöö förväntar sig massvis med besökare. Samtidigt invigs en ny lekplats inom museets område.
Den heta sommaren har varit ett riktigt lyft för järnvägsmuseet.
- Jag tror aldrig vi haft så många besökare under en julimånad tidigare. Som mest hade vi 900 besökaren en dag utan att locka med något arrangemang, säger Sjöö.
OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson_gd.se
Annons
Annons
Annons