Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Luftakrobatik med spinn

/
  • Konstflygplanen har olje- och bränslesystem som gör att de kan flyga upp och ner. Här en Pitts S1S.
  • Det krävs lätta plan för konstflygning. Allt onödigt är borttaget.ur planet Bellanca.
  • Konstflygning handlar bland annat om att behärska planet även när det flygs i sidled.
  • Patrik Sjöberg är ordförande Konstflygförbundet, är yrkespilot och konstflygare. Berg- och dalbanor är han helt immun mot.
  • Sanna Hedin har konstflygning som hobby.

Lite som dressyr men med flygplan. Så kan konstflygning beskrivas. Men för piloterna handlar det i första hand om säkerhet.

Annons

Konstflygförbundet valde Rörberg för sin säsongsstart. De flesta medlemmar bor visserligen i Stockholmsområdet men där är tillgången på flygfält begränsad. 30 minuters flygresa bort finns Rörberg som i det närmaste är öde och passar perfekt för konster med flygplan. Fem plan, med piloter från Ljusdal, Örnsköldsvik och Stockholm deltog i träningen.

Ett stadigt mullrande hörs från luften och vid molnkanten glittrar ett plan till när piloten vänder det på rygg.

– Jag började som pilot 1999 och med konstflyg 2007, berättar Patrik Sjöberg, ordförande i föreningen och pilot på Norwegian.

Även om det inte går att göra loopar och spinna med ett passagerarplan så gör träningen att han känner sig säkrare som pilot och kan ta sig ur kniviga situationer lättare.

– Det är också en frihetskänsla. Kompisarna brukar reta mig för att jag kör bil så försiktigt men i luften finns inga hastighetsgränser och det kommer inga rattfyllon emot dig.

Att flyga upp och ner och snurra med flygplanet har gjort honom helt immun mot berg-och-dalbana.

Sanna Hedin är hobbyflygare. Hon berättar att flygplanen är specialbyggda för konstflygning.

– De här planen klarar mer g-belastning och bränsle- och oljesystemet fungerar även när planet är upp och ner.

Konstflygning är en bedömningssport och det gäller att göra konsterna inom ett visst område, en box. Det finns tre olika svårighetsgrader på tävlingarna. Sanna tar fram ett litet träplan och hon och Patrik börjar berätta om de olika manövrarna, hur planen körs rakt upp tills farten tar slut för att sedan vändas med nosen mot backen, snurrar i sidled och flygning i 45 graders vinkel.

– Det är inte som flyguppvisning. Vi får inte flyga lågt och det är strikta regler.

Piloterna trivdes så bra med Rörbergs så kanske, kanske tänker de arrangera SM i konstflyg i Rörberg i sommar.

– Bra flygfält, bra klubbstuga och trevligt folk, var piloternas omdöme.

Annons
Annons